Care sunt tipurile de cheltuieli notarile la cumpararea unei case?
Achizitionarea oricarui tip de proprietate implica o serie de cheltuieli care cresc pretul initial cu cateva mii de euro. Cu cat proprietatea este mai scumpa cu atat sumele aferente taxelor notariale vor fi mai mari.
Cele mai multe dintre aceste sume sunt achitate la notariat, insa de acolo sunt directionate mai departe catre alte institutii de stat.
Taxele notariale cuprind 4 tipuri de plati: impozitul aplicat pretului cunoscut ca impozit pe venit, tariful de carte funciara, onorariul notarial si TVA-ul. Una dintre aceasta reprezinta onorariul notarului, in vreme ce restul sunt directionate catre stat: catre bugetul local, bugetul de stat sau Oficiul de cadastru si Publicitate Imobiliara.
Detaliat, avem urmatoarele:
Impozitul pe venit/impozitul pe pretul imobilului: potrivit prevederilor Codului Fiscal, impozitul pe venit, in cazul nostru, pe pretul imobilului, se calculeaza in functie de data dobandirii locuintei. Singura situatie in care impozitul pe venit nu este impus o reprezinta incheierea contractelor de donatie intre rude si afini pana la gradul trei, precum si intre soti.
Tariful de carte funciara: intabularea in cartea funciara a dreptului de proprietate a cumparatorului este o conditie impusa de lege care nu se poate face decat in baza dovezii de achitare a tarifului de carte funciara. Acest tarif se calculeaza in functie de tipul cumparatorului, care poate fi persoana fizica sau juridica.
Onorariul notarial: acesta este datorat in baza Ordinului Ministerului Justitiei si se calculeaza procentual, in functie de pretul imobilului asa cum apare in contractul de vanzare-cumparare. Pentru a fi considerat corect pretul trebuie sa corespunda cu valoarea locuintei rezultata din expertizele privind valorile de circulatie ale imobilelor. In caz contrar, onorariul se calculeaza in functie de valoarea imobilului conform expertizei. Codul Fiscal impune intocmirea expertizelor care pot fi facute numai de o societate autorizata.
Cine suporta cheltuielile vanzarii unui imobil?
Cumparatorul are doua obligatii principale: de a plati pretul si de a lua in primire lucrul vandut. In afara acestor obligatii, conform art.1305 C.civ, cumparatorul mai trebuie -in lipsa de stipulatie contrara- sa plateasca cheltuielile vanzarii (cheltuielile propriu-zise ale actului, taxele de timbru si de autentificare -onorariu notarial- sau de publicitate imobiliara etc).
In cazul in care cumparatorul pretinde ca, desi in actul ce constata conditiile vanzarii nu s-a stipulat nimic in aceasta privinta, totusi intelegerea a fost ca vanzatorul sa plateasca o parte din cheltuieli, el va trebui sa faca dovada acelei intelegeri netrecute in actul de vanzare. Cheltuielile vanzarii nu pot fi puse sarcina vanzatorului pe baza de simple prezumtii.
Care sunt obligatiile dar si drepturile chiriasilor?
Daca sunteti chirias ar trebui sa stiti ca drepturile si responsabilitatile Dvs deriva din legea proprietarului si chiriasului privind proprietarii/chiriasii, precum si din orice contract de locatie scris sau verbal dintre Dvs si proprietar.
Pe scurt, DREPTURILE Dvs in calitate de chirias intr-o locuinta privata inchiriata sunt:
OBLIGATIILE Dvs in calitate de chirias sunt:
Trebuie sa retineti ca este posibil sa fie mai dificil sa impuneti drepturile dumneavoastra daca ati incalcat conditiile din contractul dumneavoastra de locatie.
Sfat: Inainte de a semna un contract de inchiriere trebuie sa va asigurati ca proprietarul v-a raspuns la toate intrebarile in functie de necesitatile dumneavoastra. De exemplu: daca imobilul are centrala termica proprie, daca are loc de parcare inclus, daca e sau nu mobilat, daca va puteti muta cu animalul de companie etc.