Introducere - ce inseamna pregatirea organizatiei pentru implicarea voluntarilor
Voluntarii joaca un rol esential in activitatea si serviciile oricarei organizatii si institutii, avand in vedere faptul ca serviciile acestora sunt din ce in ce mai frecvent si mai intens solicitate, in timp ce resursele alocate sau pe care acestea reusesc sa le atraga sunt de multe ori la limita.
Cheia succesului in a reusi sa atragi si sa mentii voluntarii cei mai potriviti consta in pregatirea organizatiei pentru implicarea voluntarilor.
Pregatirea organizatiei pentru implicarea voluntarilor, inainte de a deschide usa voluntarilor, poate preveni probleme grave ca incertitudinea daca vom reusi sa gasim voluntarii potriviti la momentul potrivit, sarcinile neindeplinite corect si la timp, relatiile conflictuale intre voluntari si angajati.
Aceasta pentru ca voluntarii au nevoie sa fie apreciati, sa aiba succese in activitate, sa lucreze intr-un mediu placut, iar acestea, de cele mai multe ori, nu se intampla in mod natural. Cu atat mai mult in Romania, unde nu exista o traditie a implicarii voluntarilor si o cultura de implicare a voluntarilor si de apreciere a acestora.
Planificarea efectiva a unui program de voluntariat
Pregatirea organizatiei pentru implicarea voluntarilor este cea mai de durata si cea mai dificila componenta a crearii unui sistem de management al voluntarilor, pentru ca implica schimbari la nivelul documentelor organizatiei, la nivelul atitudinilor din cadrul organizatiei si al modului de lucru.
Pregatirea organizatiei se refera la parcurgerea, inainte de a deschide usa voluntarilor, a unor pasi importanti pentru a ne asigura ca ei se simt bineveniti si ca raspundem motivatiilor lor astfel incat activitatea sa se desfasoare sub semnul eficientei.
Pasii in pregatirea organizatiei sunt:
Va oferim aceasta publicatie pentru a veni in intampinarea nevoilor voastre de informatii si resurse pentru planificarea eficienta unui program de succes!
Voluntariatul - o valoare a organizatiei
Declararea voluntariatului ca valoare a organizatiei implica doua etape distincte: analiza si actiunea.
Faza de analiza se refera la analiza documentelor (statut, rapoarte anuale etc.) precum si la discutii/interviuri cu conducerea organizatiei, angajatii si voluntarii existenti. Scopul acestei faze este de a intelege istoricul implicarii voluntarilor in activitatile organizatiei si atitudinea fata de voluntari a conducerii, angajatilor si a voluntarilor existenti.
Faza de actiune se refera la declararea efectiva a voluntariatului ca valoare a organizatiei.
Cel mai frecvent organizatiile nu pot sa isi intrerupa activitatea pentru a planifica, astfel incat este preferabil, intr-un astfel de 5 moment, sa puneti bazele unui grup de lucru pentru pregatirea organizatiei pentru implicarea voluntarilor. Acesta poate fi constituit din unul sau mai multi membrii ai conducerii organizatiei (consiliul de conducere) si, in functie de dimensiunea organizatiei, unul sau mai multi angajati si unul sau mai multi voluntari (daca acestia exista).
Rolul grupului de lucru va fi sa parcurga toate etapele necesare pana la angajarea/identificarea coordonatorului de voluntari si sa ii ofere sprijin acestuia in perioada de acomodare.
O alternativa ar fi sa identificati un coordonator de voluntari si sa ii alocati acestuia responsabilitatea de a pregati organizatia pentru implicarea voluntarilor. Totusi este de mentionat ca o persoana nu va putea sa faca totul. Iar pentru ca implicarea voluntarilor sa aiba succes, intreaga organizatie va trebui sa ii ofere sprijin coordonatorului de voluntari si sa se implice activ in transformarea acestei initiative intr-un succes.
Misiunea, viziunea si valorile organizatiei sau institutiei exista pentru a da sens organizatiei. Este natural, in aceste conditii, ca si implicarea voluntarilor sa aiba loc in spiritul misiunii, valorilor si viziunii organizatiei. Contactati alte organizatii si descoperiti modul lor de lucru cu voluntarii. Solicitati sprijinul celui mai apropiat centru de voluntariat sau Centrului National de Voluntariat Pro Vobis pentru a identifica modele de buna practica in domeniu. Revedeti - in grupul de lucru - documentele organizatiei care fac referiri la misiune, valori si viziune (statutul, politici etc.) si identificati referirile la voluntari si la importanta lor pentru organizatie.
Cel mai probabil nu veti gasi astfel de referiri. Insa acestea sunt esentiale pentru ca voluntarii sa se simta bineveniti si sa inteleaga rolul lor in raport cu ratiunea de a fi a organizatiei. 6 Putini voluntari isi ofera timpul unei simple activitati, cei mai multi si-l dedica unei cauze.
In cazul in care nu gasiti astfel de referiri, ideal ar fi ca actele organizatiei sa fie refacute. Cum aceasta implica o serie de pasi administrativi, atat in interiorul cat si in exteriorul organizatiei, s-ar putea sa va doriti o cale mai scurta. Aceasta va poate fi oferita de redactarea, de catre conducerea organizatiei (Consiliul de conducere) a unei viziuni cu privire la implicarea voluntarilor pentru atingerea misiunii organizatiei.
Exemplu:
Organizatia noastra promoveaza colaborarea intre angajati si voluntari pentru a se asigura ca beneficiarii nostri sunt deserviti la standarde inalte de calitate. Voluntarii aduc calitati unice in cadrul organizatiei noastre, abilitati deosebite si cunostinte despre nevoile comunitatii si pot astfel sa contribuie la oferirea unor servicii personalizate beneficiarilor nostri, sa sprijine angajatii astfel incat acestia sa poata desfasura activitatea pentru care au fost angajati si sa informeze comunitatea cu privire la organizatia noastra si la cauza pentru care lucram.
Practic, viziunea raspunde la intrebarile "De ce vrem sa implicam voluntari?" si "Cum pot contribui voluntarii la atingerea misunii noastre?".
Ea va fi adoptata de conducerea organizatiei si va fi anexata la restul documentelor care definesc organizatia.
Urmatorul pas este de a valorifica cel mai recent succes al organizatiei - redactarea viziunii cu privire la implicarea voluntarilor - prin redactarea unei scrisori de bun venit in organizatie pentru voluntar.
Prin aceasta scrisoare, conducerea organizatiei va multumi voluntarilor pentru ca au ales sa se alature organizatiei, isi vor manifesta entuziasmul cu privire la profesionalismul organizatiei si la importanta misunii acesteia, se va referi explicit la importanta voluntarilor pentru atingerea scopului organizatiei, la disponibilitatea de a-si oferi tot sprijinul voluntarilor si vor reafirma angajamentul organizatiei de a face experienta voluntarilor atat utila cat si placuta. Vezi exemplul din Anexa 1.
Analiza nevoilor organizatiei in ceea ce priveste implicarea de voluntari
Analiza nevoilor organizatiei in ceea ce priveste implicarea de voluntari presupune trei etape:
Voluntarii au nevoie sa inteleaga rolul si locul lor in organizatie, atat din punct de vedere al activitatilor pe care urmeaza sa le desfasoare cat si prin raportare la misiunea organizatiei.
Oamenii devin voluntari pentru o cauza si nu pentru o organizatie in sine. Deci ei trebuie sa inteleaga care este legatura dintre activitatea pe care o desfasoara si cauza organizatiei. Este important sa se faca distinctia intre activitatile care sunt potrivite pentru voluntari si cele care este mai potrivit sa fie alocate unor angajati (in cazul in care ei exista). Pentru a identifica activitatile in care ar fi posibil/ util sa se implice voluntari in activitatea organizatiei/ institutiei, puteti actiona pe baza urmatorilor pasi:
Pasul 1: alocati-va timp pentru a reflecta asupra misiunii, valorilor, viziunii si obiectivelor organizatiei/institutiei.
Pasul 2: concepeti o ancheta la nivelul organizatiei (conducere, angajati, voluntari actuali).
Concentrati-va asupra unor intrebari care sa va ajute sa identificati domeniile in care implicarea voluntarilor ar conduce la dezvoltarea organizatiei si la atingerea misiunii organizatiei. Anexa 2 va prezinta un model de chestionar care poate fi folosit in acesta etapa.
Pasul 3: creati o lista cat de complexa de sarcini pentru voluntari. Atentie! Formulati-le in termeni cat de concreti:
Atentie din nou! Este important sa constientizati in acest moment importanta delegarii responsabilitatii! Este foarte usor sa cadeti in capcana de a crede ca sunteti imposibil de inlocuit (mai ales in cazul celor care au constituit ei insisi organizatia - manifestare cunoscuta sub denumirea de sindromul fondatorului) sau capcana de a crede ca ‚ "Aaa, nu, voluntarii pot face orice altceva, dar ASTA NU!". E important sa realizati ca nimeni nu poate face nimic singur si ca exista cu siguranta atatea alte persoane bine intentionate si bine pregatite. Sarcina unui bun manager este de a identifica acele persoane si de a le selecta pe cele mai potrivite, de a acorda fiecarei persoane responsabilitati conforme cu pregatirea si bagajul de experienta si interesul fiecareia.
Pasul 4: grupati sarcinile apropiate si construiti pozitii clare in cadrul organizatiei. Folositi titluri concrete (de exemplu: Redactor sef) si nu „voluntar" - exact asa cum directorul executiv sau asistentul social au aceste denumiri si nu sunt, in cartea de munca, „angajati". Un sfat: incercati sa grupati activitatile de asa natura incat sa fie atractive pentru viitorii voluntari, pentru voluntarii pe care preconizati sa ii atrageti pentru activitatea respectiva. (Mai multe informatii pe aceasta tema in brosura despre Recrutarea voluntarilor).
Exemplu:
Sarcinile:
• realizarea unui dosar de presa;
• mentinerea la zi a dosarului de presa;
• transmiterea prin fax/ e-mail a comunicatelor de presa.
Pozitia:
• Coordonator/Responsabil/ Asistent relatii cu mass media
Observatie: nu incarcati nici una dintre pozitiile pe care va propuneti sa le oferiti unor voluntari. Este preferabil sa isi asume mai multe sarcini pe masura ce se inteegreaza in organizatie decat sa fie coplesiti de numarul de activitati si sa nu faca fata. Mai mult, exista sansele sa va fie dificil sa atrageti voluntari pentru sarcini foarte complexe, si care chiar de la prima vedere par sa reclame un numar semnificativ de ore de lucru.
Dupa ce ati elaborat lista cu toate activitatile pe care va propuneti sa implicati voluntari, asigurati-va ca sarcinile alocate voluntarilor nu se substituie muncii angajatilor.
De multe ori voluntarii sunt vazuti - in lipsa unor fonduri - ca un substitut (mai mult sau mai putin dezirabil) pentru angajati. In realitate voluntarii sunt necesari chiar si in cazul in care exista suficiente fonduri pentru desfasurarea activitatilor. Fara convingerea ca aceasta afirmatie este corecta, organizatia nu va reusi sa implice voluntarii de o maniera eficienta. Sau nu pe temen lung. Voluntarii dau / si trebuie sa dea o alta dimensiune activitatilor decat cea data de angajati:
Dupa ce ati identificat sarcinile pentru care va propuneti sa implicati voluntari, le-ati dat denumiri atractive si v-ati asigurat ca le-ati separat in activitati concrete (pentru a nu speria potentialii voluntari), redactati fise de post pentru fiecare pozitie.
Fisele de post pot avea acelasi format cu cele ale angajatilor organizatiei / institutiei (daca acestea exista) sau pot avea un tipar simplu. Pentru model vezi Anexa 3.
Atat realizarea listei de beneficii oferite de fiecare pozitie potentialilor voluntari cat si pasul urmator va vor fi de folos in recrutarea voluntarilor. Ganditi-va ce beneficii ar putea oferi fiecare pozitie in parte unei persoane care ar desfasura activitatea respectiva. De asemenea, identificati beneficiile pe care le poate oferi organizatia in general voluntarilor.
Exemplu:
Persoana care va activa ca si Asistent de relatii cu mass media va beneficia de experienta Coordonatorului relatiilor externe in a carui subordine va lucra. De asemenea, isi va dezvolta capacitatea de lucru in echipa, isi va perfectiona cunostintele de operare PC (in special baze de date), isi va crea legaturi stranse cu mass media locala si, ca toti voluntarii activi in organizatia noastra, va beneficia, la sfarsitul celor minim 6 luni de activitate, de o scrisoare care va confirma atat participarea la programele organizatiei cat si o analiza a performantei si o descriere a abilitatilor obtinute.
Dupa ce ati realizat fisele de post, inclusiv profilul candidatului, pasul urmator este sa realizati un profil al persoanei care ar putea raspunde cerintelor postului, care ar avea interesul de a desfasura activitatea respectiva si care ar avea timpul necesar. Acest profil va va ajuta la recrutarea voluntarilor, indicandu-va ce tip de persoana cautati, unde anume pot fi gasite persoanele care ar raspunde nevoilor organizatiei si care ar putea fi interesate.
Exemplu:
Pozitia de Asistent Relatii cu mass media ar putea fi atractiva pentru• studenti la jurnalistica sau alte specializari relevante pentru domeniul nostru de activitate care au nevoie de experienta si contacte profesionale;
• someri in cautrarea unui loc de munca care au nevoie de experienta, abilitati noi si recomandare;
• persoane excluse in mod traditional din alte activitati (pensionari, persoane cu dizabilitati etc.) care au nevoie de contact interuman si de o modalitate de a-si umple timpul liber.
Identificand aceste categorii, veti putea identifica de asemenea locul unde ar putea fi gasite persoanele care ar putea fi interesate de a desfasura activitatea specifica de voluntariat.
In final, puteti centraliza toate informatiile obtinute pe parcursul acestei etape intr-un tabel care sa va ajute sa aveti la indana toata informatia necesara pentru a trece la recrutarea voluntarilor. Puteti folosi urmatorul cap de tabel, sau va puteti crea propriul model:
Sarcina
In prezent este realizata? (da, nu, partial)
In prezent este alocata cuiva? (da, nu, partial)
Este dezirabila/ conforma cu misiunea noastra realizarea acestei sarcini? (da, nu)
Poate fi aceasta sarcina realizata de un voluntar? (da, nu, partial)
Pozitia in care ar putea fi inscrisa
Cunostinte, abilitati, calitati necesare pentru realizarea ei
Posibil Ce poate oferi organizatia/ pozitia unui voluntar?
Cine ar putea fi interesat de aceste lucruri?
Unde vom gasi persoana respectiva?
Elaborarea unui set de politici si proceduri privitoare la implicarea voluntarilor
Termenii de politici si proceduri ne sunt familiari tuturor. Cu toate acestea majoritatea dintre noi intampinam dificultati in a-i defini, in special atunci cand ne raportam la organizatiile si programele noastre.
In sensul in care sunt folositi in domeniul care ne intereseaza - implicarea voluntarilor - politica/politicile se refera la existenta unui document scris care indica un angajament al organizatiei fata de modul in care sunt implicati voluntarii in organizatie, inca dinainte ca acestia sa intre in contact cu organizatia.
Politica unei organizatii intr-un anumit domeniu reprezinta:
• declaratie de intentie ("Acesta este modul in care ne propunem sa implicam voluntari in activitatea organizatiei noastre");
• o declaratie de pozitie ("Acesta este modul in care noi facem activitatea X");
• o descriere a structurii de implicare a voluntarilor (modul in care organizatia recruteaza voluntari, ofera sprijin etc.).
Politica unei organizatii reprezinta punctul de plecare pentru toate activitatile organizatiei si se afla pe locul doi doar prin raportare la legislatia in vigoare si la statutul organizatiei.
Politica cu privire la implicarea voluntarilor a unei organizatii difera de un contract individual pe care organizatia il poate semna cu un voluntar avand in vedere faptul ca politicile sunt generale, sunt aplicabile tuturor voluntarilor, si sunt unilaterale - adica reprezinta pozitia organizatiei cu privire la acest aspect. Desi contractele de voluntariat au la baza prevederile politicii organizatiei cu privire la implicarea voluntarilor, contractul este este un angajament specific, bilateral, care implica atat organizatia cat si voluntarul si se refera la situatia specifica a voluntarului si la rolul sau in cadrul organizatiei.
Procedurile se refera la modul in care politicile sunt transpuse in practica in cadrul organizatiei.
Desi uneori este dificil sa delimitezi cele doua concepte, totusi politicile si procedurile sunt diferite si trebuie intelese si folosite ca atare.
Practic, politica reprezinta un principiu, un plan de actiune. Politicile ne dicteaza CE anume sa facem in anumite imprejurari. Procedurile reprezinta o serie de pasi necesari in punerea in practica a politicilor. Ele ne indica CUM anume sa actionam pentru a ne incadra, in fiecare situatie, in sfera politicilor.
Existenta unei politici coerente cu privire la implicarea voluntarilor ofera avantaje si beneficii specifice atat organizatiei cat si voluntarilor. Rolul politicii cu privire la implicarea voluntara, ca si al celorlalte politici dezvoltate de organizatii, este de a maximiza eficienta si de a scadea riscurile.
Beneficii pentru organizatie:
In plus, existenta unui set de politici demonstreaza - in masura in care este si aplicata - profesionalismul organizatiei.
Beneficii pentru voluntari:
Ce curpinde un set de proceduri cu privire la implicarea voluntarilor?
Un set de politici cu privire la implicarea voluntarilor cuprinde atat politici generale de implicare a voluntarilor, cat si politici specifice.
Politici generale, aplicabile voluntarilor, pot fi cele legate de:
Politicile specifice implicarii voluntarilor pot fi cele legate de:
Procedurile se pot referi la:
2.3.2. Cum se elaboreaza un set de politici si proceduri?
Se pot delimita un numar de opt etape in elaborarea unui set de politici:
Aspecte de care trebuie sa va asigurati atunci cand dezvoltati un set de politici si proceduri referitoare la implicarea voluntarilor:
Cateva sugestii pentru modalitatea de exprimare in scrierea politicilor si procedurilor:
2.3.3. Cateva consideratii finale
2.4. Numirea /angajarea unui coordonator de voluntari Rolul coordonatorului de voluntari este esential pentru succesul unei organizatii care alege sa implice activ si eficient voluntari in vederea realizarii misiunii organizatiei.
Responsabilitatile principale ale coordonatorului de voluntari includ:
Responsabilitati referitoare la gestionarea voluntarilor:
Responsabilitati referitoare la angajati:
Responsabilitati administrative:
Pentru a face fata cu succes acestor responsabilitati, coordonatorul de voluntari ar trebui sa intruneasca (cumulativ, daca e posibil) urmatoarele conditii:
Dupa ce ati identificat persoana, investiti in formarea acesteia: banii cheltuiti pe instruire, participare la conferinte de specialitate, abonamente la reviste de specialitate, participarea la grupuri de lucru ale coordonatorilor de voluntari etc. sunt o investitie nesemnificativa pe langa beneficiile (in termeni de succcese ale organizatiei) pe care vi le vor aduce coordonatorii prin munca lor.
2.5. Redactarea documentelor necesare
Inainte de a trece la etapa urmatoare - recrutarea voluntarilor - este important sa mai parcurgeti un ultim pas, de o importanta esentiala: redactarea documentelor si instrumentelor necesare in munca curenta cu voluntarii. Organizatiile cu vechime si-au dezvoltat propriile documente de lucru, adaptate specificului de activitate.
Documentele si instrumentele necesare trebuie sa acopere toate ariile lucrului cu voluntarii:
De asemenea, pe langa aceste arii specifice, organizatia trebuie sa dispuna si de formularele necesare evaluarii eficientei programului de voluntariat per ansamblu, a integrarii programului in organizatie, evaluarea relatiei voluntarilor cu angajatii, etc.
O publicatie care se impune a fi editata de catre organizatie, in vederea pregatirii pentru primirea voluntarilor, este Ghidul Voluntarului. Acesta ia forma unei colectii de informatii si documente adresate noilor voluntari. Ghidul prezinta organizatia si va fi distribuit voluntarilor, pentru orientarea preliminara si ca material de studiu si orientare pe parcurs.
De ce este nevoie de un ghid al voluntarului?
Ce este recomandat sa cuprinda ghidul voluntarului?
Sectiunea 1: •Informatii despre organizatie in general:
Sectiunea 2: • Informatii despre voluntariat in cadrul organizatiei respective:
Sectiunea 3: • Politici si proceduri ale organizatiei:
2.6. Planificarea bugetului pentru implicarea voluntarilor
Implicarea voluntarilor in organizatie nu este lipsita de costuri. Desi voluntarii sunt resurse umane care implica costuri substantial mai scazute decat resursele umane salariate, raman aceleasi costurile legate de asigurarea spatiului de lucru si a altor resurse.
De aceea importanta planificarii bugetului alocat programului de voluntariat nu trebuie minimizat. Categoriile de fonduri care trebuiesc alocate nu sunt cu mult diferite de cele necesitate de programele desfasurate de salariati:
Se pot delimita costuri legate de:
• Personal Coordonator de voluntari
• Costuri de functionare:
• Cheltuieli neprevazute.
ANEXE
Anexa 1
Model de scrisoare de bun venit pentru voluntari
Antetul organizatiei [...]
In atentia: [...]
Draga [...]
Iti multumim pentru alegerea de a te alatura echipei unite a organizatiei [...]. Suntem extrem de incantati sa te avem alaturi intr-o organizatie care apreciaza dedicarea voluntarilor, care a ales sa deserveasca cu profesionalism [grupul vostru tinta]. Activitatile pe care le desfasuram in [zona geografica in care activeaza organizatia], sunt esentiale pentru ca [detaliati]. Iar implicarea ta, ca voluntar, ne va ajuta sa ne apropiem cu inca un pas de scopul organizatiei noastre, acela de a [misiunea organizatiei] .
Pentru noi este o onoare si un privilegiu sa te avem alaturi, iar in acest sens, suntem pregatiti sa facem totul pentru a face experienta ta alaturi de noi utila nu doar pentru beneficiarii nostri ci si pentru tine personal.
Iti multumim inca o data pentru alegerea facuta si te asigur de sprijinul meu personal dar si al [numele coordonatorului de voluntari] astfel incat sa consideri experienta in cadrul organizatiei noastre ca un succes.
Cu prietenie, [semnatura presedintelui [semnatura coordonatorului /directorului] de voluntari ] [numele in clar] [numele in clar] [telefon, email] [telefon, email]
Anexa 2
Analiza nevoii de voluntari
• Crezi ca in momentul de fata activitatile desfasurate de organizatia noastra sunt de natura sa conduca la realizarea obiectivelor organizatiei? Da Nu
Daca nu, in ce domenii am putea sa facem mai mult? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Crezi ca in acest moment raspundem nevoilor clientilor nostri? Da Nu
Daca nu, ce am putea face mai mult? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Reusesti sa faci tot ce iti propui/ tot intra in responsabilitatea ta? Da Nu
Daca nu, in ce domenii ai avea nevoie de ajutor? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
• Ce ti-ar place sa faci in plus sau sa incepi - in cadrul organizatiei - daca ar exista resursele necesare? - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Care este impresia ta generala referitoare la voluntari: sunt o resursa valoroasa pot avea rezultate bune daca sunt gestionati corect nu prea au o contributia semnificativa la atingerea misiunii organizatiei incarca suplimentar angajatii cu noi responsabilitati
Crezi ca voluntarii pot contribui semnificativ la realizarea obiectivelor organizatiei? Da Nu
Crezi ca este posibil ca prin implicarea voluntarilor activitatea ta sa devina mai eficienta? Da Nu
Explica: - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Iti doresti sa lucrezi cu voluntari? Da Nu
Comentarii: - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Anexa 3
Model de fisa a postului
Titlul pozitiei:
- titlul pozitiei trebuie sa fie cat de reprezentativ pentru activitatea pe care o va depune voluntarul. Exemplu: Asistent relatii cu mass media
Scopul pozitiei:
- descrie modul in care pozitia respectiva contribuie la atingerea misiunii organizatiei/institutiei
Programul de lucru si durata:
- programul zilnic sau saptamanal sau lunar Exemplu: Program: 4 ore / saptamana pe o perioada de cel putin sase luni
Locul de desfasurare a activitatii:
- cat % la sediu, cat % pe teren Exemplu: Locul de desfasurare a activitatilor - 100% la sediul organizatiei
Relatiile in cadrul organizatiei:
- cu cine colaboreaza persoana
- cui i se subordoneaza (deci cui este dator sa ii inainteze rapoarte de activitate)
- pe cine are in subordine Exemplu: Se subordoneaza Coordonatorului Departamentului relatii externe
Responsabilitati principale:
- descrie principalele responsabilitati ale persoanei care va ocupa pozitia respectiva
Exemplu:
Activitatea Tipul
• monitorizarea presei si extragerea tuturor permanenta articolelor legate de organizatie si de domeniul specific de activitate al organizatiei
• constituirea si mentinerea la zi a unui dosar permanenta de presa
• constituirea si mentinerea la zi a unei baze permanenta de date cu contactele din presa
• redactarea de communicate de presa ocazionala
• organizarea de conferinte de presa ocazionala
Abilitati necesare:
- lista abilitatillor, cunostintelor, calitatilor etc. necesare pentru buna realizare a activitatii
Exemplu:- cunostinte operare PC, cunostinte relatii cu mass media, cunostinte organizare, spirit organizatoric, persoana ordonata
Bibliografie
1. Connors, T.D. (Ed.). Volunteer Management Handbook. John Wiley & Sons , Inc., USA.
2. Graff L., By definition - policies for volunteer programs - a manual for executive directors, board memebers and managers of volunteers.
3. Developing a volunteer policy. Camden Volunteer Bureau.
4. Get it right from the start. Volunteers policies- the key to diverse volunteer involvement for everyone who works with volunteers. National Volunteer Center.
5. James C. Fisher, Kathleen M. Cole, Leadership and management of volunteer programs - a guide for volunteer administrators.
6. McCurley, S.& Vineyard, S., Measuring up Assessment tools for volunteer programs.