Instaleaza gratuit aplicatia pentru Android
Toate categoriile
  • Toata tara
    CAUTA

    EXPERT COMPANY ...

    Noutati


    Noutati

    30 August 2010

    ANAF: O noua procedura pentru stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale

    Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat o noua procedura pentru stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

     Procedura nu se va aplica:
    a) contribuabililor prevazuti la art.78 alin.(5) din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, declarati inactivi, potrivit reglementarilor legale in vigoare;
    b) contribuabililor aflati in stare de insolventa sau pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare;
    c) persoanelor fizice, supuse impozitului pe venit

    Decizia de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, emisa prin intermediul mijloacelor informatice, este valabila fara semnatura si stampila organului emitent, indeplinind cerintele legale aplicabile actelor administrative.

    Stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa se efectueaza de catre compartimentul cu atributii in gestiunea declaratiilor fiscale din cadrul organului fiscal competent in administrarea contribuabilului.

    Stabilirea obligatiei de plata se efectueaza pentru fiecare tip de impozit, taxa sau contributie cuprinse in vectorul fiscal, atasat fiecarui contribuabil si pentru fiecare perioada fiscala pentru care nu au fost depuse declaratii, conform legii, dupa regulile proprii impozitului, taxei sau contributiei.

    Prezenta procedura se aplica pentru obligatiile fiscale cuprinse in vectorul fiscal, care se stabilesc prin urmatoarele declaratii fiscale:- 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”;
    - 101 “Declaratie privind impozitul pe profit”, pentru organizatiile nonprofit si de contribuabilii care obtin venituri majoritar din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura;
    -102 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale”;
    - 300 “Decont de taxa pe valoarea adaugata”.

    In cazul modificarii denumirii formularelor mentionate, lista acestora se actualizeaza corespunzator, cu denumirile noi, potrivit actelor normative de aprobare.

    Stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor se face in cadrul perioadei de prescriptie si nu priveste perioadele in care obligatia respectiva a facut obiectul unei inspectii fiscale.

    Cuantumul impozitelor, taxelor si contributiilor se stabileste sub rezerva verificarii ulterioare. Compartimentul de specialitate este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea situatiei fiscale a contribuabilului.

    Stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata

    In aplicarea procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor, compartimentul de specialitate efectueaza urmatoarele operatiuni:

    Instiintarea contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative

    Fiscul va indentifica contribuabililii care aveau obligatia declararii impozitelor, taxelor si contributiilor cuprinse in vectorul fiscal si nu si-au indeplinit aceasta obligatie, conform legii.

    Compartimentul de specialitate compara obligatiile fiscale declarate cu obligatiile de declarare inscrise in vectorul fiscal, atasat fiecarui contribuabil si editeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, conform procedurii de administrare in vigoare.

    Compartimentul de specialitate are obligatia sa instiinteze contribuabilii privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale prin comunicarea unei notificari.

    Notificarile privind nedepunerea in termen a declaratiilor fiscale se emit conform procedurilor administrative in vigoare si se transmit contribuabililor, in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale, prin posta, cu confirmare de primire.

    Procedura de comunicare a notificarilor este cea prevazuta pentru comunicarea actelor administrative. inregistrarea datei comunicarii catre contribuabili a notificarilor privind nedepunerea in termen a declaratiilor fiscale se face pe baza confirmarilor de primire remise de catre posta sau pe baza proceselor verbale de comunicare prin publicitate.

    Pentru contribuabilii care nu au depus declaratii fiscale, compartimentul de specialitate verifica, pentru perioada precedenta, din cadrul perioadei de prescriptie, existenta a cel putin 4 declaratii fiscale pentru fiecare impozit, taxa sau contributie datorat/datorata.

    Analiza se efectueaza avand in vedere o perioada de maximum 24 de luni, pentru obligatiile lunare sau 36 de luni, pentru obligatiile trimestriale sau semestriale.

    Pe baza informatiilor cuprinse in ultimele 4 declaratii fiscale depuse pentru perioada precedenta perioadei de raportare, compartimentul de specialitate stabileste din oficiu suma datorata in perioada curenta.

    Suma stabilita din oficiu se calculeaza ca media artimetica a sumelor de plata (pozitive) reprezentand impozite, taxe sau contributii declarate de contribuabil in perioadele fiscale precedente perioadei de raportare.

    In situatia in care, in cadrul perioadei de analiza nu au fost depuse 4 declaratii fiscale sau informatiile existente la dispozitia organului fiscal nu conduc la obtinerea unui rezultat cat mai apropiat situatiei de fapt, precum si in cazul impozitului pe profit datorat de organizatiile nonprofit si de contribuabilii care obtin venituri majoritar din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura, se va efectua analiza documentara.

    Analiza documentara
    In cazul in care, in evidenta fiscala, nu sunt identificate elementele prevazute mai sus si in cazul taxei pe valoarea adaugata, compartimentul de specialitate va efectua o analiza documentara, avand in vedere toate datele si documentele care au relevanta pentru stabilirea din oficiu a obligatiei de plata, identificandu-se acele elemente care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt fiscale.

    Compartimentul de specialitate va decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.

    Analiza documentara se va efectua pe baza urmatoarelor documente si informatii relevante pentru impunere, existente la data inceperii analizei:
    a) documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul in curs sau anii anteriori, dupa caz, din cadrul perioadei de prescriptie:
    - declaratii fiscale;
    - declaratii informative;
    - fise fiscale;
    - decizii emise de inspectia fiscala;
    b) situatii financiar-contabile;
    c) informatii de la terti, obtinute in baza protocoalelor de schimb de informatii incheiate de catre
    Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
    d) alte informatii care au relevanta.

    In cazul impozitului pe profit, se va avea in vedere si impozitul minim, prevazut de Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, corespunzator situatiei contribuabilului, determinat pe baza documentelor care ofera informatii privind veniturile realizate (situatii financiare, deconturi de TVA, cereri de inregistrare fiscala etc.).

    In cazul impozitului pe veniturile din salarii se vor avea in vedere si numarul mediu de salariati, nivelul contributiilor sociale aferente perioadelor anterioare, etc.

    Stabilirea din oficiu a TVA-ului
    In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, organul fiscal estimeaza, in conditiile prezentei proceduri, taxa pe valoarea adaugata de plata in perioada pentru care se face stabilirea din oficiu.

    In vederea stabilirii din oficiu a taxei datorate, compartimentul de specialitate realizeaza o analiza documentara folosind informatiile privind taxa pe valoarea adaugata colectata din formularul (300) Decont de taxa pe valoarea adaugata depus de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art.153 din Codul fiscal, precum si informatiile din formularul (394) Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national cuprinse in baza de date, pe o perioada de 12 luni calendaristice anterioare perioadei supuse impunerii din oficiu.

    In cazul in care, in cadrul perioadei de analiza de 12 luni nu s-a depus nici un decont de taxa pe valoarea adaugata sau contribuabilul nu se regaseste in nici o declaratie informativa, se extinde analiza la o perioada de 24 luni calendaristice anterioare.

    Dupa identificarea deconturilor depuse se extrag sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata colectata si se calculeaza media acestora (suma taxei pe valoarea adaugata colectate din fiecare decont/numarul deconturilor depuse).

    Din baza de date care cuprinde informatiile din formularele (394) Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national se selecteaza TVA totala din Lista achizitiilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul national pentru care contribuabilul supus prezentei proceduri figureaza ca si furnizor/prestator, se calculeaza media acestora (suma taxei pe valoarea adaugata colectate din fiecare declaratie/numarul deconturilor pe care ar fi trebuit sa le depuna in perioada respectiva, conform perioadei fiscale inscrisa in vectorul fiscal).

    Se compara suma medie a TVA colectate obtinuta din deconturile de taxa pe valoarea adaugata cu suma medie a TVA colectate obtinuta din declaratiile informative.

    Taxa datorata pentru perioada fiscala analizata, stabilita din oficiu, se considera suma medie cea mai mare obtinuta in urma compararii.

    In situatia in care, din deconturile de taxa pe valoarea adaugata depuse de contribuabil in perioadele precedente a rezultat numai taxa pe valoarea adaugata de rambursat, iar din informatiile furnizate din baza de date pentru declaratii informative nu exista datele necesare stabilirii din oficiu a taxei datorate, cazul va fi transmis, inspectiei fiscale in vederea includerii in programul de inspectie fiscala.

     

     

     

     

    Microintreprinderile au din nou impozit pe venit de 3 procente

      18.08.2010

    Comisia de Buget, Finante, Banci din Camera Deputatilor a aprobat, luni, reintroducerea impozitului pe venit de trei la suta pentru microintreprinderi. Din cauza lipsei cvorumului, nu s-a putut elabora un raport al proiectului legislativ, aceasta urmand sa fie aprobat in sedinta urmatoare a Comisiei. De asemenea, s-a aprobat ca termenele pentru plata penalitatilor obligatiilor fiscale de microintreprinderi sa fie extinse de la 30 de zile, la 90 de zile, pentru plata penalitatilor de 5%, iar de la 90 de zile la 180 de zile pentru penalitatile de 15%.

    Nivelul dobanzii pentru intarzierile la plata a fost stabilit la 0,03 % pe zi. Tot luni, in cadrul Comisiei de Buget, Finante, Banci din Camera Deputatilor a fost abrogat impozitul minim platit de microintreprinderi.

    Renuntarea la impozitul minim a fost mentionata si de premierul Emil Boc, in urma cu cateva luni. "Se elimina impozitul minim incepand cu aceasta toamna. Am apreciat si am spus de mult ca acest impozit minim si-a produs efectul pe care l-am dorit si in aceasta toamna va fi eliminat", a declarat Boc, citat de *****. Masura ar putea intra in vigoare de la 1 octombrie sau de la 1 noiembrie, au precizat sursele oficiale.

    Impozitul minim a fost introdus la 1 mai 2009, fiind cuprins intre 2.200 lei pe an (echivalentul a 500 de euro), pentru firmele cu venituri totale de pana la 52.000 lei, si 43.000 lei (aproximativ 10.000 euro), pentru societatile cu venituri de peste 129 milioane lei.

    Cum va sanctiona Fiscul contribuabilii rau-platnici, incepand cu luna iulie

    5 Iulie 2010 

    Noul sistem de sanctionare a contribuabililor rau platnici a intrat in vigoare de la 1 iulie. Astfel, incepand cu aceasta data, pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor de plata la bugetul de stat se vor datora dobanzi si penalitati, spre deosebire de sistemul valabil pana in prezent, care prevedea numai aplicarea unor majorari de intarziere, calculate la 0,1% pe zi de intarziere.



     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     







     

     

     

     

    Incepand cu 1 iulie 2010, contribuabilii cu restante la Fisc vor trebui sa achite doua sanctiuni: dobanzi de intarziere, calculate la 0,05% pe zi de intarziere (in locul majorarilor de intarziere), si penalitati de intarziere.

    Penalitatile de intarziere sunt nou introduse si vor fi aplicabile numai pentru obligatii fiscale restante ce depasesc 30 de zile de la data scadentei.

    Penalitatile se calculeaza ca baza procentuala din obligatia fiscala restanta, in functie de termenul in care aceasta obligatie va fi pana la urma platita: 5%, pentru plati efectuate in termen de 60 de zile si 15% pentru obligatii fiscale restante ramase neplatite dupa implinirea celor 60 de zile.

    Motivatia Ministerului Finantelor Publice pentru introducerea acestui nou sistem de sanctiuni se regaseste in imbunatatirea raspunsului in fata crizei  ce priveste colectarea arieratelor prin revizuirea sistemului de percepere a creantelor fiscale accesorii, in sensul inlocuirii sistemului majorarilor de intarziere cu unul mai flexibil, bazat pe dobanzi si penalitati de intarziere, astfel:
    - renuntarea la componenta sanctionatorie din cuprinsul majorarilor de intarziere si stabilirea unui nivel al dobanzilor care sa nu constituie o cauza de impovarare fiscala a contribuabililor, prin raportare la nivelul dobanzii medii bancare Dobanda instituita va avea ca scop repararea prejudiciului adus statului prin intarzierea executarii obligatiei de plata;
    - instituirea obligatiei de plata a penalitatilor de intarziere in situatiile in care plata obligatiilor fiscale datorate nu se efectueaza la termenul prevazut de lege, ca sanctiune pentru incalcarea dispozitiilor legale cu privire la plata la scadenta a obligatiilor fiscale;
    - reglementarea, in cazul creantelor administrate de organele fiscale ale autoritatilor administratiei locale, a sistemului de percepere a accesoriilor pentru plata cu intarziere sub forma majorarilor de intarziere in cuantum de 2% pe luna sau fractiune de luna de intarziere.

    Avantajele noului sistem

    Potrivit consultantului fiscal Gabriel Sincu, partener Mazars Romania, noul sistem aduce urmatoarele avantaje:
    - cei care platesc cu o intarziere de maxim 30 de zile, datoreaza accesorii cu 50% mai mici;
    - cei care platesc cu o intarrziere intre 301 si 1.825 zile (perioada de prescriptie) datoreaza accesorii cu pana la 41% mai mici.

    Dezavantajele noului sistem:


    Totodata, Gabriel Sincu a adus in discutie si dezavantajele pe care noile prevederi le atrag:
    - majoritatea celor care platesc cu intarziere va plati mai mult decat inainte;
    - modul de calcul complicat va da cu siguranta batai de cap la punerea in aplicare a masurii;
    - statul iese in castig in cazul in care ramburseaza cu intarziere sumele datorate, platind contribuabilior numai dobanzile, nu si penalitatile de intarziere;
    - este neechitabil, aplicand sanctiuni diferite la impozite diferite.

     

     

     

     

     

    30.07.2010

     

    Normele metolodogice de aplicare a Ordonantei de Urgenta nr. 54/2010 privind unele masuri pentru combaterea evaziunii fiscale au fost publicate vineri in Monitorul Oficial.

     

    HG - norme de aplicare OUG nr. 54/2010

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Home · Adauga anunt · Modifica anunt · Login · Inregistrare firma · Forum · Widget anunturi · Semnalati o neregula · Contactati echipa Anunturi AZ ·

    Index produse:   A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   X   Y   Z
    Descarca gratuit aplicatia pentru telefonul tau


    Va doriti propriile produse listate aici ? Creati-va propriul magazin virtual pe aaz.ro.

    Informatiile despre preturi, produse si servicii sunt oferite de terte parti si doar pentru informare. AAZ.ro nu garanteaza acuratetea informatiilor si nu este raspunzator pentru nici o eroare, omisiune sau intarzieri,
    nici pentru orice neintelegeri sau pierderi datorita acestor informatii. Termeni si conditii | Politica de confidentialitate | Stergerea contului | Cookies | Siguranta online | ANPC | Contact



    Verified by VISA MasterCard SecureCode
    AAZ.ro © 2008