07.10.2010
Norme Metodologice
de aplicare a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale
Art.1 - (1) Prin sintagma „venituri de natura profesionala, altele decat cele
salariale”, denumite in continuare venituri de natura profesionala, prevazuta la art. III alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, denumita in continuare ordonanta de urgenta, se intelege veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca dependente potrivit art. 7 alin.(1) pct. 2 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, activitati desfasurate de aceasta persoana in afara unei relatii de angajare.
(2) Nu constituie venituri de natura profesionala in interesul alin.(1) urmatoarele:
a) veniturile din cedarea folosintei bunurilor;
b) veniturile din investitii;
c) veniturile din pensii;
d) veniturile din activitati agricole;
e) veniturile din premii si din jocuri de noroc;
f) veniturile din transferul proprietarilor imobiliare;
g) venituri din vanzarea bunurilor in regim de consignatie.
h) veniturile din alte surse, definite conform art.78 alin. (1) lit. a) – d) si alin. (2) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.2 - Persoanelor asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale nu le sunt aplicabile prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.58/2010.
Art.3 - (1) Persoanele care realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala, indiferent ca respectivele venituri sunt sau nu realizate lunar, datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale de sanatate, prevazute la art. III alin. (2) din ordonanta de urgenta, denumite in continuare contributii individuale.
(2) Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala precum si venituri
de natura salariala datoreaza contributii individuale, de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale de sanatate, asupra veniturilor de natura profesionala in situatia in care veniturile de natura profesionala sunt sau nu realizate lunar.
Art.4 - Contributiile individuale se datoreaza si in situatia in care veniturile de natura profesionala sunt realizate de persoane pentru care la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, se prevede, potrivit legii, ca asigurarea in sistemul asigurarilor pentru somaj este facultativa.
Art.5 - (1) Persoanele fizice care realizeaza venituri de natura profesionala, pentru care se datoreaza contributiile individuale prevazute la art. III alin. (2) din ordonanta de urgenta, sunt considerate asigurate obligatoriu, prin efectul legii, in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, in sistemul asigurarilor pentru somaj, precum si in sistemul de asigurari sociale de sanatate si beneficiaza de prestatiile prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, de indemnizatie de somaj in conditiile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de asigurare sociala de sanatate in conditiile Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cotele contributiilor individuale prevazute la alin.(1) sunt cele prevazute de lege pentru contributia individuala de asigurari sociale, pentru contributia individuala de asigurari pentru somaj, precum si pentru contributia de asigurari sociale de sanatate.
Art.6 - (1) In situatia persoanelor care realizeaza lunar venituri de natura profesionala, baza de calcul a contributiilor individuale, prevazuta la art. III alin.(3) din ordonanta de urgenta, pentru asigurarile sociale si pentru asigurarile pentru somaj o constituie:
a) cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate lunar, din toate sursele de venit, in situatia in care acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie;
b) echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, in situatia in care cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate lunar, din toate sursele de venit, este mai mare decat echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.
(2) In situatia persoanelor care nu realizeaza lunar venituri de natura profesionala, baza de calcul a contributiilor individuale o constituie,:
a) cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate anual, din toate sursele de venit, in situatia in care acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie;
b) echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, in situatia in care cuantumul total brut al veniturilor de natura profesionala realizate anual, din toate sursele de venit, este mai mare decat echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.
(3) Baza lunara de calcul a contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate prevazuta la art. III alin. (3) din ordonanta de urgenta, o constituie cuantumul net al veniturilor de natura profesionala realizate lunar, determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, care este limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie si nu poate fi mai mic decat un salariu de baza minim brut pe tara daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.
(4) Pentru veniturile de natura profesionala contributia de asigurari sociale de sanatate se plateste de persoana care le realizeaza la termenele stabilite in Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Modalitatea de declarare si plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile de natura profesionala este reglementata prin Legea nr. 95/2006 si prin Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
(6) Salariul mediu brut pe economie prevazut la alin. (1) - (3) este salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art.7 - Persoanele prevazute la art.5 alin.(1) au obligatia de a depune cate o
declaratie privind asigurarea in sistemul public de pensii, in sistemul asigurarilor pentru somaj, respectiv de a incheia contracte de asigurare in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Art.8 - (1) Declaratiile de asigurare prevazute la art. 7 se depun, in situatia prevazuta la art.6 alin.(1), pana la data de 25 a lunii, pentru luna anterioara in care sau realizat venituri de natura profesionala, la casa teritoriala de pensii si, dupa caz, la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti din raza de domiciliu sau de resedinta a persoanelor asigurate.
(2) Persoanele prevazute la art.6 alin.(1) au obligatia de a actualiza declaratiile de asigurare in termen de 5 zile lucratoare de la data modificarii cuantumului veniturilor de natura profesionala, prin depunerea unei noi declaratii, care sa ateste cuantumul veniturilor de natura profesionala realizate pe fiecare sursa de venit.
(3) In lunile in care nu realizeaza venituri de natura profesionala, persoanele prevazute la art.6 alin.(1) au obligatia de a notifica acest fapt casei teritoriale de pensii precum si agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti din raza de domiciliu sau de resedinta a acestora.
(4) In situatia prevazuta la art.6 alin.(2), declaratiile de asigurare prevazute la art.7 se depun ori de cate ori se realizeaza venituri de natura profesionala, pana la data de 25 a lunii, pentru luna anterioara in care s-au realizat aceste venituri.
(5) Declaratiile prevazute la alin.(1), (2) si (4) constituie titluri de creanta si devin titluri executorii la data la care creantele bugetare sunt scadente conform legii.
Art.9 - (1) Termenele de declarare prevazute la art. 8 alin. (1) si (4) constituie si termene de plata a contributiilor individuale.
(2) Pentru persoanele aflate in situatiile prevazute la art. 6 alin.(2), contributiile individuale se datoreaza pana la data la care cuantumul veniturilor de natura profesionala realizate in cursul anului calendaristic atinge plafonul de 5 salarii medii brute pe economie.
(3) Pentru neachitarea contributiilor individuale la termenele de scadenta prevazute la alin.(1), se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere, in conditiile legii.
Art.10 - Plata contributiilor individuale se efectueaza in contul bugetului asigurarilor sociale de stat, in contul bugetului asigurarilor pentru somaj, precum si in contul bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
Art.11 - Perioadele pentru care s-au platit contributiile individuale constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale precum si in sistemul asigurarilor pentru somaj.
Art.12 - (1) Stagiul de cotizare realizat de persoanele prevazute la art.5 alin.(1) in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale se stabileste prin aplicarea asupra perioadei de cotizare a raportului dintre cota de contributie individuala de asigurari sociale si cota de contributie de asigurari sociale aprobata pentru locurile de munca in conditii normale.
(2) La stabilirea punctajului mediu anual se iau in considerare veniturile de natura profesionala la care s-a achitat contributia individuala de asigurari sociale.
Art.13 - (1) Stagiul de cotizare realizat de persoanele prevazute la art.5 alin.(1) in sistemul asigurarilor pentru somaj se stabileste prin aplicarea asupra perioadei de cotizare a raportului dintre cota de contributie individuala de asigurari pentru somaj si cota de contributie datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii, de catre persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj.
(2) Pentru persoanele prevazute la alin.(1) care realizeaza venituri de natura profesionala din mai multe activitati de natura celor prevazute la art.1, stagiul de cotizare realizat de acestea in sistemul asigurarilor pentru somaj se stabileste prin cumularea stagiilor realizate in baza declaratiilor de asigurare in sistemul asigurarilor pentru somaj.
Art.14 - (1) In situatia in care nu mai realizeaza venituri de natura profesionala, persoanele prevazute la art.5 alin. (1) au obligatia de a notifica acest fapt casei teritoriale de pensii precum si agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti din raza de domiciliu sau de resedinta a acestora, in termen de 3 zile lucratoare de la data intervenirii acesteia.
(2) Calitatea de asigurat detinuta de persoanele prevazute la art.5 alin. (1) inceteaza cu data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a efectuat plata contributiilor individuale.
Art.15 - Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) necomunicarea datelor si informatiilor solicitate in scris de casele de pensii precum si de agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti, in vederea indeplinirii atributiilor ce le revin potrivit prezentelor norme metodologice;
b) comunicarea de date si informatii incomplete sau eronate;
c) nedepunerea la termen de catre persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) a declaratiilor de asigurare;
d) nerespectarea de catre persoanele prevazute la art.5 alin.(1) a obligatiei prevazute la art.14 alin.(1).
Art.16 - Contraventiile prevazute la art.16 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la lit.a) si b) cu amenda de la 300 lei la 600 lei;
b) cele prevazute la lit.c) si d) cu amenda de la 2500 lei la 5000 lei.
Art.17 - Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor corespunzatoare se fac de catre personalul imputernicit al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale si al caselor teritoriale de pensii desemnat prin decizie a presedintelui Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, de catre organele de control masuri active ale Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si ale structurilor sale teritoriale, si de personalul din Inspectia Muncii si ale structurilor sale teritoriale, dupa caz.
Art.18 - Amenzile contraventionale aplicate conform prezentelor norme metodologice constituie venituri la bugetul asigurarilor sociale sau la bugetul asigurarilor pentru somaj, dupa caz.
Art. 19 – Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor pentru contributia de asigurari sociale de sanatate se face in conditiile Legii nr. 95/2006.
Art.20 - Dispozitiile prezentelor norme metodologice, referitoare la stabilirea si sanctionarea contraventiilor, se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.21 - Dispozitiile prezentelor norme metodologice, referitoare la obligatiile fata de bugetul asigurarilor sociale, bugetul asigurarilor pentru somaj precum si fata de bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se completeaza cu prevederile Legii nr. 241/2005 privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile ulterioare.
Art. 22 - Modelul declaratiilor de asigurare prevazut la art.7 se aproba in termen de 7 zile de la intrarea in vigoare a prezentelor norme metodologice, prin ordin al presedintelui Casei Nationale de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Art.23 - In masura in care aplicarea prevederilor art. III din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale va impune precizari suplimentare cu privire la contributia individuala de asigurari sociale, respectiv contributia individuala de asigurari pentru somaj, acestea vor fi emise prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.
pentru aprobarea Procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita Avand in vedere prevederile art. 119 alin. (4), art. 141, 145 si art. 178 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba Procedura privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. — (1) Creantele fiscale restante aflate in sold la data de 31 decembrie a anului, mai mici de 10 lei, se scad din evidentele fiscale in primele 7 zile ale anului urmator.
(2) Creantele fiscale restante ale unui debitor reprezinta suma totala a obligatiilor fiscale datorate si neachitate de catre acesta.
(3) Deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii, somatiile si titlurile executorii se vor emite, potrivit prezentului ordin, dupa aplicarea prevederilor alin. (1).
Art. 3. — La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza aplicabilitatea prevederile ordinului presedintelui Agentiei Nasionale de Administrare Fiscala, nepublicat, pentru aprobarea Procedurii privind emiterea semestriala prin aplicatia informatica a Sistemului de administrare a creantelor fiscale a somatiei si a titlului executoriu in cazul in care valoarea obligatiilor fiscale scadente ale debitorului, persoana fizica/persoana juridica/alta entitate fara personalitate juridica, nu depaseste 100 lei, respectiv 500 lei, precum si comunicarea acestora.
Art. 4. — Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti, administratiile finantelor publice pentru contribuabilii mijlocii, administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti si directiile generale ale finantelor publice judetene vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Sorin Blejnar
Bucuresti, 5 august 2010.
Nr. 2.289. ANEXA
P R O C E D U R A privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita
CAPITOLUL I
Procedura privind emiterea si comunicarea deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale accesorii sub o anumita
limita
1. Deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii se emit, trimestrial, pentru tosi debitorii, cu exceptia celor care inregistreaza obligatiifiscale care fac obiectul inlesnirilor la plata.
2. Deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii reprezentand penalitati de intarziere se emit o singura data, trimestrial, pentru obligatiile fiscale principale care au implinit 90 de zile de la scadenta, cu exceptia situatiei in care acestea au fost stinse partial sau total, dupa caz.
3. Prin exceptie de la pct. 1 si 2, in vederea emiterii deciziei referitoare la obligatiile de plata accesorii, organul fiscal competent va evalua, trimestrial, obligatiile fiscale accesorii ale unui contribuabil persoana juridica, iar in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste o anumita limita, emiterea deciziilor referitoare la obligatiile de plata accesorii se realizeaza astfel:
3.1. in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste 1.500 lei, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil se emite prin aplicatiile informatice, dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale principale restante;
3.2. in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste 1.000 lei, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu se emite potrivit dispozitiilor pct. 3.1;
3.3. in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste 500 lei, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru celelalte categorii de debitori se emite potrivit dispozitiilor pct. 3.1;
3.4. in cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale accesorii (majorari de intarziere/dobanzi si penalitati de intarziere) nu depaseste 100 lei, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii pentru contribuabilul persoana fizica se emite potrivit dispozitiilor pct. 3.1;
3.5. in situatia in care la implinirea termenului de 180 de zile prevazut la pct. 3.1 se constata ca exista obligatii fiscale principale restante in aceasta perioada, care nu au depasit 90 de zile de la scadenta, pentru acestea nu se vor emite decizii referitoare la obligatiile de plata accesorii reprezentand penalitati de intarziere, cu exceptia situatiei in care acestea au fost stinse partial sau total, dupa caz.
4. Decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii se poate emite si comunica debitorului ori de cate ori acesta solicita achitarea obligatiilor fiscale accesorii, cu conditia ca decizia sa fie confirmata de primire, iar datele din confirmarea de primire sa fie introduse in sistemul informatic, precum si atunci cand se constata pericolul prescrierii dreptului de a stabili obligatii fiscale.
5. Sumele reprezentand obligatii fiscale accesorii se rotunjesc la un leu pentru fracsiunile de peste 50 de bani inclusiv si se neglijeaza fracsiunile de pana la 49 de bani inclusiv.
6. Dupa emitere, deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii se comunica potrivit art. 44 din Ordonan.a Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL II
Procedura privind emiterea si comunicarea somatiei si a titlului executoriu pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita In vederea emiterii somatiei si titlului executoriu, organul fiscal competent va evalua, lunar, obligatiile fiscale neachitate de catre debitori.
1. In cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale neachitate nu depaseste 1.500 lei, somatia si titlul executoriu pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil se emit prin aplicatiile informatice, dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale restante.
2. In cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale neachitate nu depaseste 1.000 lei, somatia si titlul executoriu pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu se emit potrivit dispozitiilor pct. 1.
3. In cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale neachitate nu depaseste 500 lei, somasia si titlul executoriu pentru celelalte categorii de debitori se emit potrivit dispozitiilor pct. 1.
4. In cazul in care cuantumul obligatiilor fiscale neachitate nu depaseste 100 lei, somatia si titlul executoriu pentru debitorul persoana fizica se emit potrivit dispozitiilor pct. 1.
5. Prin exceptie de la prevederile pct. 1—4, somatia si titlul executoriu se emit si se comunica debitorului ori de cate ori se constata pericolul prescrierii dreptului de a cere executarea silita.
6. Dupa emitere, actele de executare mensionate la pct. 1—4 se comunica potrivit art. 44 din Ordonan.a Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.