Cred că sunt necesare câteva precizări pentru cei reticenți sau nefamiliarizați cu GPL-ul
GPL (Gazul Petrolier Lichefiat) este un amestec de hidrocarburi format predominant dintr-un amestec de propan si butan, obtinut prin rafinarea petrolului sau direct din extractie, dupa ce a fost separat de gazele naturale sau petrolul cu care acesta este in amestec in zacamintele petroliere.
GPL-ul este curat, nu contine apa sau alte impuritati, are o ardere completa si nu genereaza depuneri calamice pe pistoane, segmenti si bujii.
Pentru a preveni si minimiza hazardul combustibilului, industria GPL-ului a dezvoltat o serie de standarde si reguli in design-ul, productia si instalarea componentelor si echipamenetelor, care sunt in permanenta adaptate la evolutiile tehnologice.
Gazul Petrolier Lichefiat este un carburant sigur si curat care a fost folosit ani de zile pentru gatit si incalzit. Este non toxic, nu este otravitor si nu contamineaza apa si solul. GPL-ul are cea mai mica raza de inflamabilitate dintre combustibilii alternativi. Mai mult decat atat, temperatura de aprindere este mai mica cu jumatate decat cea a benzinei. Autogazul are un sistem inchis in care exista valve care inchid si transporta carburantul de la pompa la rezervor fara expunere la mediu inconjurator, ceea ce previne scurgerile si evaporarile.
Gazul Petrolier Lichefiat este un combustibil care se obtine la un cost relativ scazut, pretul final de vanzare la statiile de alimentare fiind de 50-60% din cel al benzinei.
Datorita densitatii mai mici fata de benzina consumul de GPL exprimat in litri va fi pana la 10 % mai mare decat cel de benzina. De aceea se poate economisi minimum 40 % din costul carburantului.
In Romania cu suma reprezentata de costul a 10 litri de benzina se parcurge o distanta mai mare cu 40% folosind GPL-ul.
Investitia din montarea unei instalatii de gaz se amortizeaza intr-un timp relativ scurt (aproximativ 10.000-15.000 km), numai din diferenta de cost Benzina-GPL.
ECOLOGIC
GPL-ul este un excelent combustibil pentru autovehiculele care sunt nevoite sa se incadreze in normele de poluare devenite din ce in ce mai stricte.
NU ESTE TOXIC pentru sol si acvifere in cazul unor scurgeri accidentale.
Arderea GPL-ului produce cu pana la 15-20 % mai putin CO2 fata de motoarele care folosesc benzina. GPL-ul emite de asemenea cu 97% mai putin benzen decat benzina fara plumb. Acest combustibil foloseste un sistem sigilat, avand emisii de hidrocarburi apropiate de zero !!!
In final un beneficiu in plus este acela ca in cazul unei revarsari GPL-ul se evapora mult mai repede decat benzina sau motorina. In contrast cu benzina si motorina nu exista riscul de contaminare a solului sau a apei.
Mai mult decat atat, vehiculele sunt mai putin zgomotoase decat cele pe benzina sau diesel, reducandu-se si poluarea fonica.
Compozitia amestecului depinde de clima tarii in care este servit si este reglementata de norma europeana adoptata si in Romania sub indicativul SR EN 589- 2002.
GPL-ul este astazi carburantul pentru un viitor mai curat.
SIGURANTA
Rezervoarele sunt fabricate dintr-un otel special (tratat impotriva fisurilor) cu o grosime de 3,5 mm. Ele sunt fixate pe autovehicul cu platbande si suporti dimensionati sa garanteze, cu rezervorul plin, buna ancorare la solicitari datorate unei accelerari sau decelerari extrem de mari.
Rezervoarele autovehiculelor pe gaz sunt construite dintr-un aliaj special de 20 de ori mai rezistent la strapungeri decat rezervoarele de benzina, metanol sau etanol.
Noile recipiente cilindrice sunt construite cu un dispozItiv care nu permite umplerea lor peste capacitatea de 80% permitand, in cazul cresterii temperaturii, cresterea gazului in volum fara a iesi gazul din rezervor.
Datorita dispozitivului special montat pe rezervor, acesta nu se va umple decât la 80% ±3% din capacitate, asigurându-se în felul acesta crearea unei perne de aer pentru dilatarea gazului.
In cazul opririi accidentale a motorului, sistemul electric SAFETY CAR închide gazul în trei puncte (pe rezervor în spate si în cele doua electrovalve din fata).
GPL-ul are cea mai mica raza de flamabilitate dintre toti carburantii alternativi.
GPL-ul si aerul nu se vor aprinde decat daca sursa de caldura ajunge la cel putin 940 de grade Fahrenheit. In contrast o sursa de benzina se aprinde daca sursa de caldura ajnge la 430-500 de grade Fahrenheit.
Intrebari frecvente GPL auto:
GPL-ul uzeaza motorul?
- Nu ! Chiar se reduce uzura motorului! Acest fapt se intampla mai ales la pornirile pe timp rece pentru ca GPL-ul nu spala lubrifierea uleiului de pe peretii cilindrilor. Motoarele moderne pe benzina se preteaza excelent pentru conversia pe gaz.
- GPL auto este curat, nu contine apa sau alte impuritati, are o ardere completa si nu genereaza depuneri calaminice pe pistoane, bujii sau segmenti;
- GPL nu se amesteca cu uleiul, nu conduce la degradarea acestuia garantind utilizarea uleiului in conditii de siguranta pina la termenul precizat de producator;
De ce exista ingrijorari fata de acest sistem?
- Cea mai mare parte a ingrijorarilor asupra sigurantei este PERCEPTIA si lipsa de familiarizare cu acest sistem. Ca si toti ceilalti combustibili, GPL-ul este inflamabil si de aceea trebuie manevrat in siguranta si cu atentie. Din acest motiv, industria a luat masuri stricte si tehnologii avansate pentru asigurarea sigurantei. Chiar si asa GPL-ul este ocazional victima unor articole de ziar alarmante asupra unor accidente izolate - de multe ori indiferent de cauzele producerii lor.
Poate sa mearga masina si pe gaz si pe benzina?
- Este optiunea dumneavoastra. Puteti sa circulati pe benzina sau pe gaz. Administrarea ultimelor sisteme de motorizari duale (gaz –benzina), se face astfel incat performantele sa fie la fel de bune indiferent de combustibilul utilizat.
Sunt afectate performantele masinii?
- Sunt foarte putine diferente intre performantele motorului pe GPL si cel pe benzina. Chiar daca in unele cazuri puterea poate sa scada cu pana la 10% in cazul unui sistem pe injectie lichida, performantele pot creste cu 5%. Unii soferi spun ca manevrabilitatea creste si pentru cineva care conduce o masina pe motorina sunt evident mai putine noxe.
Exista dezavantaje in folosirea GPL-ului auto?
- In practica transformarea unui autovehicul pentru a putea functiona pe gaz implica inconveniente minore. Cea mai importanta dintre ele ar fi reducerea spatiului din portbagaj. O pierdere a puterii de accelerare si o mica crestere in greutate a masinii cu aproximativ 50 de kg.
Alimentarea autoturismelor cu GPL prezinta o serie de avantaje atat din punct de vedere economic cat si din punct de vedere functional, gpl-ul fiind un carburant ecologic fapt care este benefic atat pentru motor cat si pentru mediul inconjurator.
Pentru orice autovehicul alimentat cu benzina
Instalatiile auto de gaz sunt produse ale unor firme de renume din Italia (BRC, MARINI, TOMASETTO) omologate conform normelor europene fiind certificate de catre Registrul Auto Roman.