Instaleaza gratuit aplicatia pentru Android
Toate categoriile
  • Toata tara
    CAUTA

    BIROU MEDIATOR ...

    Legislatie


    Codul de etica si deontologie profesionala al mediatorului


    CODUL DE ETICA SI DEONTOLOGIE PROFESIONALA A MEDIATORILOR

    CUPRINS :

    1. PREAMBUL
        1.1. Definitii
        1.2 Misiunea mediatorului
        1.3. Obiectivele Codului

    2. PRINCIPII GENERALE
        2.1.  Libertatea partilor de a recurge la mediere si de a lua o decizie
        2.2.  Nediscriminarea
        2.3.  Independenta si impartialitatea mediatorului
        2.4.  Încrederea si integritatea morala
        2.5.  Secretul profesional - confidentialitate
        2.6.  Conflictul de interese
        2.7.  Stabilirea onorariilor
        2.8.  Raspunderea mediatorului
        2.9.  Incompatibilitati
        2.10.Calitatea procesului de mediere

    3. COMPORTAMENTUL PROFESIONAL

    4. RELATIILE DINTRE MEDIATORI

    5. DISPOZITII FINALE

    1. PREAMBUL
    Codul de etica si deontologie profesionala a mediatorilor autorizati, împreuna cu
    normele privind raspunderea disciplinara a acestora, Legea 192/16.05.2006 privind
    medierea si organizarea profesiei de mediator si Regulamentul de organizare si functionare
    al Consiliului de mediere constituie principalele reguli îin conformitate cu care mediatorii
    îsi desfasoara activitatea .
    Codul de etica si deontologie profesionala al mediatorilor autorizati cuprinde
    ansamblul normelor si caracteristicilor ce definesc calitatea activitatii profesionale, el
    având rol de a servi ca linie de conduita obligatorie a mediatorilor, astfel încât acestia sa
    desfasoare o activitate competenta si responsabila, în conformitate cu etica profesiei .
    1.1 Definitii:
    În sensul prezentului cod, medierea este modalitatea voluntara de solutionare a
    conflictelor dintre doua sau mai multe persoane, pe cale amiabila, cu sprijinul unei terte
    persoane neutra, calificata si independenta, printr-o activitate desfasurata în conformitate
    cu prevederile legale în domeniu si normele prezentului Cod.
    Mediatorul este persoana neutra, impartiala si calificata, apta sa faciliteze negocierile
    între partile aflate în conflict, în scopul obtinerii unei solutii reciproc convenabile, eficiente
    si durabile.
    Probitatea profesionala reprezinta respectarea tuturor normelor deontologice si de
    organizare si functionare ale profesiei stabilite prin lege, regulament de organizare si
    functionare, cod etic si deontologic si hotarâri ale Consiliului de Mediere.
    1.2.Misiunea mediatorului
    Într-o societate întemeiata pe respect fata de justitie, mediatorul îndeplineste un rol
    eminent. Într-un Stat de drept, mediatorul are sarcina de a încerca solutionarea conflictelor
    pe cale amiabila, în conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate .
    Mediatorul nu are si nu poate avea o obligatie de rezultat, ci doar de prudenta si
    diligenta. Solutionarea conflictului depinde exclusiv de acordul partilor, misiunea
    principala a mediatorului fiind aceea de a depune toate efortul de care este capabil si
    priceperea pe care o are pentru a sprijini partile sa ajunga la un acord.
    1.3. Obiectivele codului
    Normele deontologice sunt destinate sa garanteze, prin acceptarea lor liber
    consimtita, buna îndeplinire de catre mediator a misiunii sale, recunoscuta ca fiind
    indispensabila pentru buna functionare a societatii. Nerespectarea acestor norme de catre
    mediatori, va duce, în ultima instanta, la aplicarea unei sanctiuni disciplinare.
    Obiectivele prezentului codului de etica si deontologie profesionala sunt urmatoarele:
    a) sa ofere mediatorilor liniile de conduita directoare în activitatea pe care o
    desfasoara
    b) sa apere interesul public (medierea este, conf.art.4 alin 1 din legea 192 o
    activitate de interes public)
    c) sa promoveze încrederea în mediere ca modalitate alternativa de solutionare a
    conflictelor.

    2. PRINCIPII GENERALE
    2.1 Libertatea partilor de a recurge la mediere si de a lua o decizie
    2.1.1. Mediatorul are obligatia de a se asigura ca partile au recurs la procedura de
    mediere în mod voluntar, în cunostinta de cauza si fara a fi constrânse. Fac exceptie de la
    acest principiu situatiile în care medierea este o procedura obligatorie prevazuta de legile
    speciale.
    2.1.2. Mediatorul trebuie sa respecte si sa încurajeze dreptul partilor de a lua orice
    decizie libera si în cunostinta de cauza care sa solutioneze divergentele dintre ele.
    2.1.3. Mediatorul va informa partile, de la început, în ce va consta activitatea sa si
    asupra faptului ca decizia finala le apartine în mod exclusiv si ca se pot retrage oricând din
    procesul de mediere.
    2.1.4. Mediatorul nu va oferi partilor consultanta legala sau de specialitate, în schimb
    poate sfatui partile ca pot obtine asistenta juridica independenta sau de specialitate.
    2.1.5. Mediatorii trebuie sa acorde asistenta numai în cazul în care au calificarea
    necesara pentru a raspunde în mod rezonabil orizontului de asteptare al partilor angajate în
    mediere.
    2.2 Nediscriminarea
    Mediatorul nu va refuza activitatea de mediere si nu o va exercita la standarde
    inferioare din motive ce tin de rasa, culoarea, nationalitatea, origine etnica, limba, religia,
    sexul, opinia, apartenenta politica, averea sau originea sociala a partilor.
    2.3. Independenta, neutralitatea si impartialitatea mediatorului
    Mediatorii trebuie sa fie independenti, neutrii fata de dispute si parti si sa conduca
    procesul de mediere într-un mod impartial. În exercitarea atributiilor lor profesionale
    trebuie sa se bucure de deplina independenta fata de entitati care ar putea avea interese în
    cauzele în care are loc medierea. Aceasta independenta trebuie sa fie de natura a le garanta
    impartialitatea, neutralitatea si echidistanta fata de cauza, rezultatele acesteia si partile
    implicate în disputa.
    Mediatorul trebuie sa evite orice situatie de natura sa îi limiteze independenta si sa
    respecte normele de etica profesionala .
    Daca în orice moment din timpul procesului de mediere mediatorul îsi pierde aceste
    atribute, el este obligat sa aduca acest fapt la cunostinta partilor implicate în conflict si –
    daca este cazul – sa anunte entitatea care a referit cazul.
    În situatiile în care vor fi solutionate prin mediere conflicte de familie, independenta
    si impartialitatea mediatorului nu pot fi argumente pentru a ignora sau neglija interesul
    superior al minorului.
    2.4. Încrederea si integritatea morala
    Relatia dintre mediator si parti se bazeaza pe încredere, având la baza cinstea,
    probitatea, spiritul de dreptate si sinceritatea mediatorului.
    2.5. Secretul profesional - confidentialitatea
    Prin însasi natura misiunii sale, mediatorul este depozitarul secretelor partilor
    implicate în procedura medierii si destinatarul comunicarilor de natura confidentiala.

    Fara o garantie a confidentialitatii, încrederea nu poate exista. Prin urmare, secretul
    profesional este recunoscut ca fiind deopotriva un drept si o îndatorire fundamentala si
    primordiala a mediatorului .
    Mediatorul trebuie sa respecte secretul oricarei informatii confidentiale de care ia
    cunostinta în cadrul activitatii sale profesionale. Aceasta obligatie nu este limitata în timp.
    2.6. Conflictul de interese
    Mediatorul trebuie sa refuze preluarea unui caz daca stie ca exista împrejurari care lar
    împiedica sa fie neutru si impartial, precum si atunci când constata ca drepturile în
    discutie nu pot face obiectul medierii.
    Mediatorii vor face cunoscute toate conflictele de interese potentiale sau existente de
    care sunt, în mod rezonabil, constienti. Comunicarea conflictelor de interese se face atât
    catre partile în conflict cât si, daca este cazul, entitatii care a referit cazul. Daca partile nusi
    dau acordul expres privind participarea sa, în continuare, mediatorul, într-o asemenea
    situatie, este obligat sa renunte la solutionarea respectivului caz.
    De asemenea, mediatorul nu poate reprezenta sau asista vreuna dintre parti intr-o
    procedura judiciara ori arbitrala având ca obiect conflictul supus medierii .
    Mediatorul nu poate fi audiat ca martor în legatura cu faptele sau actele de care a luat
    la cunostinta în cadrul procedurii de mediere .
    2.7. Stabilirea onorariilor
    Mediatorul trebuie sa informeze partile cu privire la onorariu, iar valoarea însumata a
    onorariului si cheltuielilor ocazionate de procedura medierii trebuie sa fie echitabila si
    justificata. Ei vor explica partilor baza de calcul si valoarea onorariilor, precum si a
    deconturilor de cheltuieli.
    2.8. Raspunderea mediatorului
    Mediatorul raspunde civil, penal si disciplinar, pentru încalcarea obligatiilor sale
    profesionale, în conformitate cu prevederile legii civile, penale si normelor stabilite de
    Consiliul de mediere.
    Încalcarea prevederilor prezentului cod constituie atingere adusa probitatii
    profesionale si atrag sanctionarea conform legii.
    2.9. Incompatibilitati
    Exercitarea profesiei de mediator este compatibila cu orice alta profesie, cu exceptia
    incompatibilitatilor prevazute prin legi speciale .
    2.10. Calitatea procesului de mediere
    Mediatorii trebuie sa depuna toate diligentele necesare în vederea prestarii unui
    serviciu de calitate în conditii de siguranta, respect reciproc, egalitate de sanse, respectarea
    diversitatii, corectitudine profesionala si procedurala.

    3. COMPORTAMENTUL PROFESIONAL
    3.1. În exercitarea profesiei, mediatorii au obligatia sa respecte hotarârile Consiliului
    de Mediere.
    3.2. Mediatorul trebuie sa adopte un comportament apt de a contribui la cresterea
    prestigiului profesiei. Pentru aceasta el trebuie sa fie devotat profesiei, sa-si
    îmbunatateasca tehnicile si practicile profesionale, urmând în acest scop cursuri de formare
    continua. Mediatorul trebuie sa se asigure ca personalul angajat sau administrativ necesar
    activitatii de mediere respecta deontologia si secretul profesiei .
    Toti mediatorii, astfel cum sunt definiti în continutul legii, trebuie sa se abtina, chiar
    în afara exercitarii profesiei, de la orice încalcari ale legilor, regulamentelor si regulilor
    profesiei, si de la orice actiuni contrare impartialitatii, independentei si onoarei profesiei,
    susceptibile sa aduca stirbire demnitatii acesteia, adica probitatii profesionale.
    3.3. Mediatorul este autorizat sa informeze publicul despre serviciile pe care le ofera,
    cu conditia ca informatia sa fie fidela, veridica si cu respectarea secretului profesional, a
    altor principii esentiale ale profesiei si a regulilor de publicitate stabilite prin norme
    aplicabile profesiei.
    Mediatorul va evita sa faca mentiuni care sa aduca atingere intereselor altor
    practicieni în mediere.
    4. RELATIILE DINTRE MEDIATORI
    4.1. Practicienii în mediere îsi datoreaza amabilitate si respect reciproc. Acestea
    exclud vulgaritatea si manifestarile necuviincioase. Ei trebuie sa se abtina de la orice
    atitudine jignitoare ori imputari rau voitoare, în general sa se abtina de la orice actiune
    susceptibila de a aduce daune altor colegi mediatori.
    4.2. Divergentele dintre mediatori se vor solutiona pe cale amiabila, iar în situatia
    nerezolvarii pe aceasta cale, vor fi supuse dezbaterii Consiliului de mediere, constituit în
    instanta disciplinara .
    5. DISPOZITII FINALE
    Regulile privind conduita etica si deontologia profesionala sunt obligatorii pentru toti
    mediatorii.
    Adoptat astazi, 17.02.2007, de Consiliul de Mediere.

    Home · Adauga anunt · Modifica anunt · Login · Inregistrare firma · Forum · Widget anunturi · Semnalati o neregula · Contactati echipa Anunturi AZ ·

    Index produse:   A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   X   Y   Z
    Descarca gratuit aplicatia pentru telefonul tau


    Va doriti propriile produse listate aici ? Creati-va propriul magazin virtual pe aaz.ro.

    Informatiile despre preturi, produse si servicii sunt oferite de terte parti si doar pentru informare. AAZ.ro nu garanteaza acuratetea informatiilor si nu este raspunzator pentru nici o eroare, omisiune sau intarzieri,
    nici pentru orice neintelegeri sau pierderi datorita acestor informatii. Termeni si conditii | Politica de confidentialitate | Stergerea contului | Cookies | Siguranta online | ANPC | Contact



    Verified by VISA MasterCard SecureCode
    AAZ.ro © 2008