SOCIETATE CIVIL...
ArticoleORIENTARE PENTRU CARIERA
Schimbările economice din zilele noastre fac ca actualele profesii, meserii, ocupaţii să fie mai puţin clar definite şi previzibile decât în trecut. Dinamica schimbărilor este tot mai accentuată datorită organizaţiilor care acordă tot o mai mare atenţie planificării şi administrării carierei. Aceasta determină personalul muncitor, să fie pus în situaţia de a face faţă la o competenţă şi rapiditate de adaptare într-un ritm accelerat
În acest context, realizările pe plan teoretic şi practic joacă un rol important în înţelegerea şi administrarea carierelor. Aşadar procesul instructiv – educativ, pe de o parte, este important în educaţia şi orientarea carierei şi pe de altă parte procesul practic.
Orientarea şcolar – profesională pentru carieră a fost marcată în ţara noastră prin înfiinţarea la Cluj a Institutului de Psihologie Experimentală, Comparată şi Aplicată, în 1922.
Accentele care se pun în legătură cu intervenţiile de consiliere şi orientare în carieră sunt: orientarea în carieră, consilierea în carieră şi educaţia pentru carieră. Acestea se fac de persoane abilitate, cu cunoştinţe de psihologie sau care a parcurs un modul sau o formă de specialitate în acest sens.
Activităţile de orientare urmăresc dezvoltarea personală, înzestrarea persoanei cu cunoştinţe şi abilităţi necesare pentru realizarea unui plan eficient al propriei cariere.
Consilierea în carieră vizează dezvoltarea abilităţilor unei persoane sau grup de persoane pentru rezolvarea unor probleme specifice legate de carieră, ca de exemplu: indecizie, anxietate legată de carieră, insatisfacţie academică, plan de carieră, etc. şi este o intervenţie psihologică.
Spre deosebire de consiliere, educaţia pentru carieră reprezintă o intervenţie educaţională de dezvoltare, în avans , a deprinderilor şi abilităţilor necesare tinerilor pentru dezvoltare şi planificarea propriei cariere. De aceea este important ca această educaţie să înceapă cât de repede posibilă, chiar din clasele primare. Desigur că persoane abilitate din Ministerul Învăţământului se ocupă de această situaţie şi de acest proces important.
Cariera Profesională va presupune deseori fenomene precum: reveniri în sistemul de formare profesională, retragere voluntară sau involuntară (şomaj) de pe piaţa forţei de muncă, actualizarea cunoştinţelor, perfecţionarea profesională pe domeniul de competenţă, etc.
Piramida carierei se prezintă pe 5 nivele, dar baza acesteia este „fundaţia” unei cariere dorite:
Baza - AUTOCUNOASTERE: Personalitate si atitudini, Aptitudini si realizări, Cunoaştere si stil de învăţare, Valori, Interese, Spirit întreprinzător
Nivel 1. - CERCETARI CU PRIVIRE LA PROFESIE: Căutare de informaţii, Interviu de documentare, Practica si voluntariat, Experienţa practica, Tendinţele profesiei
Nivel 2. - LUAREA DECIZIEI: Obiective de cariera, Obiective personale, Servicii prestate pentru colectivitate, Învăţare continua
Nivel 3. - CONTACTE PENTRU ANGAJARE: Căutarea locului de munca, CV si scrisori de intenţie, Interviuri, Scrisori de mulţumire
Nivel 4. - PIATA DE MUNCA: Oferte de munca si acceptarea lor, Oferte de munca si acceptarea lor
Nivel 5. – CARIERA: Evaluare şi reevaluare
Psih. Călin SECAN