PRESCRIPŢIE TEHNICA din 14 martie 2003
privind montarea, punerea în funcţiune, utilizarea, repararea şi verificarea tehnica a stivuitoarelor*)
EMITENT: MINISTERUL INDUSTRIEI ŞI RESURSELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 331 bis din 15 mai 2003
──────────
*) Prescripţia tehnica a fost aprobată prin <LLNK 12003 146 50BG01 0 20>ordinul nr. 146/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 15 mai 2003.
Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor
sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat
-ISCIR-
- REGLEMENTARE TEHNICA NATIONALA -
PRESCRIPŢIE TEHNICA
PT R3-2003
CERINŢE TEHNICE
PRIVIND MONTAREA, PUNEREA ÎN FUNCŢIUNE, UTILIZAREA,
REPARAREA ŞI VERIFICAREA TEHNICA A STIVUITOARELOR
COLECŢIA INSPECŢIEI DE STAT PENTRU CONTROLUL CAZANELOR,
RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE ŞI INSTALAŢIILOR DE
RIDICAT
-ISCIR-
- EDITIE OFICIALĂ -
───────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. referinta: PT R 3- 2003 Editia 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────
Scopul principal al prescripţiilor tehnice este crearea unui cadru legal unitar în vederea aplicării întocmai a prevederilor <LLNK 12001 1340 20 301 0 35>Hotărârii Guvernului nr. 1.340/2001 privind asigurarea protecţiei utilizatorilor, mediului înconjurător şi proprietăţii.
Prevederile prezentei prescripţii tehnice sunt obligatorii pentru toţi cei care monteaza, repara, întreţin, deţin, exploatează sau verifica stivuitoare.
Utilizatorii prezentei prescripţii tehnice sunt răspunzători de aplicarea corecta a acesteia.
ISCIR Telefon: (+4021)411.97.60; 411.97,61
Str. Sf. Elefterie nr. Fax: (+4021) 411.98.70
47-49, sector 5
BUCUREŞTI ***** E-mail: *****
Cod: 726111
Reproducerea sau utilizarea integrala sau parţială a prezentei prescripţii tehnice în orice publicaţii şi prin orice procedeu (electronic, mecanic, fotocopiere, microfilmare etc.) este interzisă dacă nu exista acordul scris al ISCIR.
Utilizatorii prezentei prescripţii tehnice sunt obligaţi sa se asigure ca sunt în posesia editiei oficiale tipărite.
1 GENERALITATI
1.1 Scop
Prezenta prescripţie tehnica face parte din reglementările tehnice naţionale referitoare la montarea, punerea în funcţiune, utilizarea, repararea şi verificarea tehnica a stivuitoarelor.
Prezenta prescripţie tehnica stabileşte cerinţele tehnice minime obligatorii pe care trebuie sa le satisfacă stivuitoarele pentru a putea fi autorizata funcţionarea lor la utilizatorii (deţinătorii) din România.
Cerinţele tehnice privind proiectarea, construirea şi introducerea pe piata a componentelor de securitate se adresează producătorilor acestora.
Cerinţele tehnice privind utilizarea, repararea, întreţinerea, deţinerea şi siguranta în utilizare a stivuitoarelor se adresează agenţilor economici autorizaţi de ISCIR-INSPECT IT şi deţinătorilor.
Cerinţele tehnice privind verificarea tehnica înaintea punerii în funcţiune, verificările tehnice periodice şi verificările după reparaţii ale stivuitoarelor se adresează ISCIR-INSPECT IT, agenţilor economici, autorizaţi de ISCIR-INSPECT IT, şi deţinătorilor.
Aceste cerinţe au drept scop asigurarea protecţiei sănătăţii şi securităţii utilizatorilor şi a persoanelor expuse din zona periculoasa şi a protecţiei mediului înconjurător şi proprietăţii.
De asemenea, prescripţia tehnica stabileşte modul de verificare a respectării acestor cerinţe tehnice.
Autoritatea tehnica ce asigura punerea în aplicare şi respectarea prevederilor din prezenta prescripţie tehnica este ISCIR- Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat, care, în conformitate cu prevederile <LLNK 12001 1340 20 301 0 35>Hotărârii Guvernului nr. 1.340/2001, este organ de specialitate cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Industriei şi Resurselor având ca principal obiect de activitate asigurarea în numele statului a protecţiei utilizatorilor şi securitatea în funcţionare a instalaţiilor în categoria cărora se integreaza şi stivuitoarele.
Documentele, documentaţia tehnica (cartea stivuitorului şi informaţii furnizate de montator) precum şi inscriptionarile privind informarea şi avertizarea utilizatorilor trebuie sa fie redactate sau traduse în limba romana.
1.2 Domeniu de aplicare
Prezenta prescripţie tehnica se aplica următoarelor tipuri de stivuitoare:
- stivuitoare autopropulsate (motostivuitoare, electrostivuitoare);
- translatoare stivuitoare.
1.3 Referinte normative
Prezenta prescripţie tehnica face referiri explicite sau implicite la acte legislative, standarde, prescripţii tehnice şi alte reglementări naţionale.
1.3.1 Legi şi hotărâri
- <LLNK 12001 608 10 201 0 18>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor
- <LLNK 12001 1340 20 301 0 35>Hotărârea Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea şi funcţionarea Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat
- <LLNK 11996 90 11 201 0 17>Legea nr. 90/1996 privind protecţia muncii şi normele metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin <LLNK 11996 388 503401 0 80>Ordinul ministrului de stat, ministrul muncii şi protecţiei sociale nr. 388/1996
- <LLNK 11995 10 10 201 0 17>Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii
1.3.2 Standarde
Standardele aplicabile sunt menţionate în anexa T.
1.4 Termeni şi definiţii
Termenii şi definiţiile se aplica numai în sensul prezentei prescripţii tehnice.
1.4.1 activitate de reparare - ansamblu de lucrări şi operaţiuni specializate de investigare a defectelor apărute, asigurare a pieselor de schimb , efectuare a depanarilor şi/sau inlocuirilor de componente defecte şi încercare funcţională a stivuitorului, pentru demonstrarea calităţii reparatiei efectuate menite sa readuca stivuitorul în stare buna de funcţionare în condiţii de securitate. Capacitatea unui agent economic de a efectua lucrările de reparare trebuie sa fie confirmată printr-o autorizaţie emisă de ISCIR-INSPECTIT.
1.4.2 ampatament - distanta între axele rotilor stivuitorului, masurata în lungul unei axe paralele cu deplasarea longitudinala a acestuia.
1.4.3 aparatoare a postului de conducere - protecţie completa sau parţială în jurul postului de conducere, în principal când acesta este la extremitate sau ridicabil, cu scopul de a proteja manevrantul frontal şi/sau lateral impotriva contactelor cu obstacole fixe sau cu alte vehicule.
1.4.4 aparatoare de protecţie a manevrantului - suprastructura fixată pe carucior deasupra capului manevrantului pentru a-l proteja de căderea obiectelor manipulate sau provenite din stive alăturate.
1.4.5 apropiere lenta - deplasare cu viteza foarte redusă cu scopul ca, la executarea anumitor operaţiuni de manipulare (de exemplu la stivuire), sarcina sa poată fi precis pozitionata.
1.4.6 autorizarea functionarii - ansamblu de activităţi de verificare şi validare a rezultatelor masurarilor şi încercărilor functionale executate la punerea în funcţiune a stivuitoarelor sau cu ocazia verificărilor tehnice periodice ale acestora, în scopul confirmării îndeplinirii condiţiilor de funcţionare în securitate a stivuitoarelor. Se efectuează numai de către ISCIR-INSPECT IT sau de RSVTI autorizat şi împuternicit de ISCIR-INSPECT IT în acest sens.
1.4.7 blocare de securitate - dispozitiv destinat sa imobilizeze stivuitorul, fiind comandat printr-o cheie de contact sau printr-un alt mijloc pe care manevrantul îl activează la părăsirea caruciorului.
1.4.8 caroserie - panouri de protecţie sau de acoperire fixate la exteriorul stivuitorului.
1.4.9 catarg - montant fix pe care culiseaza placa portechipament sau unul sau mai mulţi montanti mobili.
1.4.10 catarg cvadruplu - catarg care cuprinde un montant fix şi trei montanti mobili.
1.4.11 catarg dublu (telescopic simplu) - catarg care cuprinde un montant fix şi un montant mobil.
1.4.12 catarg netelescopic (simplu) - catarg care cuprinde un montant fix.
1.4.13 catarg telescopic - catarg care cuprinde un montant fix şi unul sau mai mulţi montanti mobili.
1.4.14 catarg triplu - catarg care cuprinde un montant fix şi doi montanti mobili.
1.4.15 cerinta esenţială - cerinta care are în vedere, în special, protecţia sănătăţii, securitatea utilizatorilor, protecţia proprietăţii şi a mediului, astfel cum este prevăzută în actele normative în vigoare.
1.4.16 cilindru de ridicare - cilindru care ridica, fie prin intermediul lanturilor cu mufle, fie direct placa portechipament (sau o platforma portsarcina) sau montantul (montantii) mobil (i).
1.4.17 cilindru de ridicare simplu - cilindru cu un singur piston, destinat ridicării sarcinii.
1.4.18 cilindru de ridicare telescopic - cilindru care cuprinde mai multe pistoane concentrice, ce se ridica succesiv.
1.4.19 contragreutate - masa fixată în partea din spate a sasiului şi destinată echilibrarii sarcinii.
1.4.20 curatitor de sina - componenta de securitate destinată indepartarii de pe calea de rulare a obstacolelor sau obiectelor care s-ar putea găsi pe aceasta.
1.4.21 cursa de ridicare - distanta pe verticala între poziţiile de lucru inferioară şi superioară ale dispozitivului de manipulare a sarcinii.
1.4.22 declaraţie de conformitate - documentul prin care producătorul da o asigurare scrisă ca o stivuitorul este conform condiţiilor specificate.
1.4.23 declaraţie de conformitate - procedura prin care un producător sau un reprezentant autorizat al acestuia da o asigurare scrisă ca un produs este conform condiţiilor specificate.
1.4.24 depunere în rafturi - manipulare care consta în ridicarea unei sarcini şi depunerea ei în compartimentul unui raft.
1.4.25 destivuire - manipulare care consta în preluarea şi coborârea unei sarcini din partea superioară a unei stive.
1.4.26 dispozitiv de manipulare a sarcinii - dispozitiv (carlig, graifar, electromagnet, furca sau altele) pentru apucarea, prinderea sau manipularea sarcinii.
1.4.27 dispozitiv de reţinere a fluidului din cilindri - componenta de securitate destinată reţinerii fluidului în cilindri la scăderea brusca a presiunii.
1.4.28 ecartament - distanta pe orizontala între centrele rotilor de rulare ale stivuitorului.
1.4.29 electrostivuitor - stivuitor autopropulsat a cărui actionare este electrica.
1.4.30 frana - dispozitiv destinat reducerii vitezei şi/sau împiedicării miscarii mecanismelor stivuitorului.
1.4.31 gabaritul stivuitorului - spaţiul determinat de condiţiile functionarii în siguranta a stivuitorului în vecinătatea unor construcţii, ale cărui limite pot fi depasite numai de dispozitivul de manipulare a sarcinii în timpul executării operaţiilor de manipulare.
1.4.32 importator - orice persoana fizica sau juridică cu sediul în România, care introduce pe piata un produs provenit dintr-o alta ţara.
1.4.33 introducerea pe piata a stivuitorului - acţiune care are loc atunci când producătorul pune pentru prima data stivuitorul la dispoziţia deţinătorului.
1.4.34 înălţimea de ridicare - distanta pe verticala de la nivelul planului pe care este aşezat stivuitorul pana la dispozitivul de manipulare a sarcinii, când acesta se afla în poziţia de lucru superioară.
1.4.35 încercări dinamice - încercarea unui stivuitor prin executarea miscarilor de lucru cu o sarcina care depăşeşte cu Y% capacitatea de ridicare a stivuitorului.
1.4.36 încercări statice - încercarea unui stivuitor prin aplicarea unei sarcini statice la dispozitivul de manipulare a sarcinii care depăşeşte cu X% capacitatea de ridicare a stivuitorului.
1.4.37 inclinare maxima a pantei - unghi maxim al pantei, exprimat în procente, care poate fi urcata cu o viteza de transport constanta de către stivuitorul neincarcat.
1.4.38 intreruptor de securitate (scaun sau pedala) - intreruptor dispus astfel încât sa intrerupa curentul motorului de tracţiune (şi eventual sa aplice frana) în momentul în care manevrantul încetează sa acţioneze acest intreruptor; la stivuitoarele cu manevrant purtat, intreruptor poate fi şi scaunul sau o pedala, iar la stivuitorul cu manevrant pieton, timona.
1.4.39 limitator de sarcina - componenta de securitate destinată sa intrerupa automat actionarea mecanismului de ridicare în cazul depăşirii sarcinii nominale, permitand actionarea mecanismului în sensul coborarii sarcinii.
1.4.40 limitator de sfârşit de cursa - componenta de securitate destinată sa intrerupa automat actionarea mecanismelor stivuitorului când părţile sale în mişcare depăşesc poziţiile limita de lucru stabilite, permitand actionarea mecanismelor în sens invers celui în care s-a limitat miscarea respectiva.
1.4.41 limitator de viteza - componenta de securitate care la depăşirea unei viteze stabilite acţionează paracazatoarele şi comanda oprirea cabinei.
1.4.42 mecanism de deplasare al stivuitorului - mecanism acţionat şi utilizat pentru deplasarea stivuitorului.
1.4.43 mecanism de ridicare - mecanism acţionat şi utilizat pentru ridicarea şi coborârea sarcinii.
1.4.44 moment de rasturnare produs de sarcina - produsul dintre distanta, de la axa de ridicare a sarcinii la axa de rasturnare şi sarcina corespunzătoare.
1.4.45 motostivuitor - stivuitor autopropulsat acţionat de motor cu ardere interna.
1.4.46 opritor - componenta de securitate destinată limitării deplasarii peste poziţiile limita de lucru stabilite.
1.4.47 organism de inspecţie - ISCIR-INSPECT, organism desemnat şi recunoscut de Ministerul Industriei şi Resurselor pentru supravegherea şi verificarea tehnica în funcţionare a stivuitoarelor.
1.4.48 paracazator - componenta de securitate destinată sa oprească şi sa menţină oprită pe glisiere cabina în cazul depăşirii vitezei stabilite.
1.4.49 persoana expusă - orice persoana care se găseşte integral sau parţial în zona periculoasa.
1.4.50 piesa de reazem - componenta de securitate destinată evitării socurilor provenite din spargerea accidentala a rotilor de rulare sau a ruperii axelor acestora, precum şi impotriva deraierii.
1.4.51 pivotare (a catargului sau a unui echipament) - rotire în jurul unei axe verticale a întregului ansamblu ridicator sau numai a organului portsarcina, putându-se astfel trece de la o poziţie laterala de lucru la o poziţie frontala şi invers.
1.4.52 placa portfurca (sau portechipament) - organ culisant pe montantul fix, în cazul catargului netelescopic, sau pe ultimul montant mobil, în cazul catargului telescopic, care susţine elementele purtătoare de sarcina.
1.4.53 preluare din rafturi - manipulare care consta în preluarea unei sarcini din compartimentul unui raft şi coborârea ei.
1.4.54 producător - persoana responsabilă pentru proiectarea şi realizarea a unui produs (stivuitor sau componenta de securitate) în scopul introducerii pe piata, în numele sau; responsabilităţile producătorului se aplica oricărei persoane fizice sau juridice care asambleaza sau eticheteaza produse în vederea introducerii pe piata sub nume propriu; termen echivalent-fabricant.
1.4.55 producătorul componentelor de securitate - persoana fizica sau juridică ce îşi asuma responsabilitatea proiectării şi fabricării componentelor de securitate.
1.4.56 proiectant - persoana fizica sau juridică ce îşi asuma responsabilitatea proiectării stivuitoarelor, componentelor de securitate şi a proiectelor de reparaţii la stivuitoare.
1.4.57 punerea în funcţiune - prima utilizare a produsului pe teritoriul României de către deţinător.
1.4.58 raza minima de viraj - raza cercului circumscris partii exterioare a rotii din fata a stivuitorului, când rotile sunt bracate la maximum.
1.4.59 reprezentant autorizat al producătorului - persoana juridică imputernicita de producător sa acţioneze în numele acestuia.
1.4.60 ridicare (coborare) sarcina - deplasarea unei sarcini pe verticala.
1.4.61 sarcina de încercare - valoarea sarcinii la care este încercat un stivuitor.
1.4.62 sarcina dinamica - sarcina care ia naştere în timpul accelerarii sau decelerarii sarcinii nominale, parţiale etc.
1.4.63 sarcina statica - sarcina nominală, parţială etc. în stare de repaos.
1.4.64 sarcina nominală - sarcina pentru care a fost proiectat şi construit stivuitorul.
1.4.65 spatar vertical al sarcinii - ecran vertical, montat în general la placa portfurca, pentru a preveni căderea înspre manevrant a sarcinii transportate.
1.4.66 stabilitatea dinamica - rezistenta la rasturnare a stivuitorului aflat în mişcare, sub acţiunea forţelor create de miscarea respectiva: deplasare rectilinie sau în curba, franare, deplasare sarcina.
1.4.67 stabilitatea statica -rezistenta la rasturnare a unui stivuitor care nu executa nici o mişcare, singura forta care acţionează fiind sarcina.
1.4.68 stivuire - manipulare care consta în ridicarea unei sarcini şi depunerea ei pe o stiva formată din sarcini asemănătoare.
1.4.69 suprasarcina - sarcina care depăşeşte sarcina nominală.
1.4.70 sasiu - structura metalică pe care sunt montate diversele organe ale stivuitorului, respectiv ansamblul propulsor, mecanismul de ridicare etc.
1.4.71 tampon - componenta de securitate destinată amortizarii socurilor la lovire.
1.4.72 translator stivuitor - instalatie stivuitoare, cu coloana verticala, care se deplaseaza în culoarul dintre rafturi.
1.4.73 utilizator - persoana fizica sau juridică deţinătoare a unui stivuitor pe care îl exploatează în folos propriu şi care are obligaţia de a-l utiliza numai dacă acesta a fost supus verificărilor tehnice periodice şi a obţinut autorizaţia de funcţionare în urma acestora. Termen echivalent - deţinător.
1.4.74 verificare tehnica periodică - activitate solicitată de deţinător, la intervale predeterminate sau ori de câte ori deţinătorul considera necesar, pentru a se asigura ca stivuitorul pe care îl deţine şi îl utilizează satisface cerinţele de funcţionare în securitate. Activitatea cuprinde un ansamblu de verificări şi încercări menite sa constate starea de buna funcţionare în condiţii de securitate a stivuitorului şi proprietatea acestuia de a-şi îndeplini rolul funcţional conform specificatiilor producătorului. Activitatea se efectuează de către ISCIR-INSPECT IT sau, după caz, de RSVTI autorizat şi împuternicit de ISCIR-INSPECT IT în acest sens.
1.4.75 viteza de deplasare - viteza de deplasare în regim stabilizat a unui stivuitor.
1.4.76 viteza de ridicare (coborare) a sarcinii - viteza de deplasare pe verticala în regim stabilizat a sarcinii de lucru.
1.4.77 zona periculoasa - orice zona din interiorul şi/sau din apropierea unui stivuitor, în care prezenta unei persoane expuse constituie un risc pentru sănătatea sau securitatea sa.
1.5 Abrevieri
IT - Inspecţia teritorială
PT - Prescripţie tehnica
RSVTI - Responsabil cu supravegherea şi verificarea tehnica a instalaţiilor
RTS - Responsabil tehnic cu sudura
2.CERINŢE ESENŢIALE DE SĂNĂTATE ŞI DE SECURITATE CE TREBUIE
SA FIE ASIGURATE LA PROIECTAREA ŞI CONSTRUIREA STIVUITOARELOR
ŞI COMPONENTELOR DE SECURITATE
2.1 Dispoziţii preliminare
Cerinţele esenţiale de sănătate şi de securitate conţinute în prezenta prescripţie tehnica sunt obligatorii.
Stivuitoarele sau componentele de securitate trebuie sa fie proiectate şi construite astfel încât sa se atinga obiectivele acestor cerinţe esenţiale.
Producătorul stivuitoarelor sau al componentelor de securitate are obligaţia sa efectueze analiza de risc în vederea identificarii acelor riscuri care corespund produselor sale, fiind obligat sa proiecteze şi sa construiască produsele ţinând seama de aceasta analiza.
Stivuitoarele vor fi marcate conform prevederilor anexei R.
2.2 Generalitati
2.2.1 Principii de integrare a securităţii
2.2.1.1 Prin construcţie Stivuitoarele trebuie sa fie capabile de a-şi asigura funcţia, sa fie reglate şi întreţinute fără ca persoanele sa fie expuse riscului atunci când aceste operaţii sunt efectuate în condiţii prevăzute de producător.
Măsurile adoptate trebuie sa asigure eliminarea riscurilor de accidentare pe intreaga durata de viata previzibila a stivuitorului, inclusiv fazele de montare şi demontare, chiar dacă aceste riscuri de accidentare rezulta din situaţii anormale previzibile.
2.2.1.2 La alegerea celei mai corespunzătoare soluţii producătorul trebuie sa aplice următoarele principii:
- eliminarea sau reducerea riscurilor într-o măsura maxim posibila (integrarea elementelor de securitate încă din faza de proiectare şi de execuţie a şti vuitorului);
- adoptarea măsurilor de protecţie necesare pentru riscurile care nu au putut fi eliminate;
- informarea utilizatorilor despre riscurile reziduale datorate eficacitatii incomplete a măsurilor de protecţie adoptate.
2.2.1.3 La proiectarea şi construcţia stivuitorului, precum şi la elaborarea cărţii tehnice, producătorul trebuie sa ia în considerare nu numai utilizarea sa normală, ci şi alte situaţii rezonabil previzibile.
Stivuitorul trebuie sa fie astfel proiectat încât sa se evite utilizarea sa anormala, dacă aceasta comporta un risc. Eventual, cartea tehnica trebuie sa atragă atenţia utilizatorului asupra contraindicatiilor privind folosirea stivuitoralui.
2.2.1 4 În condiţiile de utilizare prevăzute ale stivuitorului trebuie sa fie reduse la minimum disconfortul, oboseala şi tensiunile psihice ale personalului manevrant, aplicând principiile ergonomiei.
2.2.2 Iluminatul
Producătorul trebuie sa furnizeze stivuitorul cu un sistem de iluminat incorporat, adecvat situaţiilor în care chiar în condiţiile unui iluminat ambiant normal, lipsa acestui sistem ar putea duce la apariţia unor riscuri.
Pentru stivuitoarele autopropulsate prevăzute de producător a fi utilizate în locuri lipsite de iluminat, acestea trebuie sa fie prevăzute cu un sistem de iluminat adecvat activităţii care trebuie sa fie desfasurata, fără a incalca prevederile altor reglementări aplicabile (codul rutier etc.).
2.2.3 Manevrarea
În timpul manevrarii stivuitoralui şi/sau elementelor a elementelor sale nu trebuie sa se producă deplasări sau miscari neprevăzute sau bruste, nici riscuri datorate instabilitatii, dacă stivuitorul şi/sau elementele sale sunt manevrate conform instrucţiunilor producătorului.
2.2.4 Postul de conducere
Postul de conducere al stivuitorului trebuie sa fie proiectat ţinând seama de principiile ergonomiei.
Postul de conducere trebuie sa dispună de toate organele de comanda necesare.
Vizibilitatea de la postul de conducere trebuie sa permită stivuitoristului manevrarea în condiţii de deplina securitate, atât pentru el cat şi pentru persoanele expuse.
În caz de necesitate, stivuitorul trebuie sa fie prevăzut cu dispozitive adecvate care sa prevină riscurile datorate insuficienţei vizibilitatii directe.
Stivuitorul trebuie sa fie proiectat şi construit astfel încât, la postul de conducere sa nu poată aparea riscuri datorate contactului involuntar cu rotile sau senilele, pentru stivuitorist.
Postul de conducere trebuie sa fie proiectat şi construit astfel încât sa se evite riscurile pentru sănătate datorate gazelor de esapament şi/sau lipsei de oxigen.
Dacă dimensiunile permit postul de conducere al stivuitoristului trebuie sa fie proiectat şi construit pentru a putea fi echipat cu o cabina. În acest caz, trebuie sa se prevadă un loc destinat afişării instrucţiunilor necesare stivuitoristului.
Postul de conducere trebuie sa fie echipat cu o cabina adecvată, dacă exista riscuri datorate unei ambiante periculoase.
Cabina trebuie sa fie proiectata, construită şi/sau utilizata astfel încât sa protejeze stivuitoristul impotriva eventualelor riscuri (de exemplu: încălzire şi aerisire neadecvate, vizibilitate insuficienta, zgomot excesiv, vibratii, căderea obiectelor, rasturnare etc.).
Uşile cabinei trebuie sa fie astfel construite încât sa permită părăsirea stivuitorului. Materialele utilizate pentru cabina şi amenajarea acesteia trebuie sa fie greu inflamabile.
2.2.5 Organe de comanda
Organele de comanda trebuie sa fie:
- vizibile, uşor de identificat şi, când este necesar, sa fie marcate corespunzător;
- dispuse astfel încât sa se garanteze o manevra sigura, univoca şi rapida;
- proiectate astfel încât sensul de mişcare al organului de comanda sa corespundă cu sensul miscarii organului sau mecanismului comandat;
- amplasate în afară zonelor periculoase şi dispuse astfel încât actionarea lor sa nu provoace riscuri suplimentare;
- proiectate sau protejate astfel încât actionarea lor, dacă poate provoca un risc, sa nu se poată produce fără o manevra intenţionată;
- executate astfel încât sa reziste la eforturi previzibile.
Stivuitorul trebuie sa fie prevăzută cu mijloace de semnalizare (cadrane, LED-uri etc.) şi indicaţii a căror cunoaştere este necesară pentru funcţionarea în securitate. De la locul sau de comanda stivuitoristul trebuie sa perceapă semnalele indicatoarelor sus menţionate.
De la locul de comanda, stivuitoristul trebuie sa se poată asigura de absenta persoanelor expuse în zonele periculoase. Orice punere în funcţiune sa fie precedată de un semnal de avertizare sonor şi/sau vizual.
Dacă exista pedale, acestea trebuie sa fie proiectate, construite şi dispuse astfel încât sa poată fi acţionate de stivuiorist în deplina siguranta şi cu riscuri minime de confuzie; acestea trebuie sa dispună de o suprafata antiderapanta şi uşor de curatat.
Organele de comanda ale stivuitorului, exceptând pe cele cu poziţii prestabilite, trebuie sa revină în poziţie neutra imediat ce stivuitoristul le lasa libere.
2.2.6 Pornirea
Pornirea stivuitorului trebuie sa fie posibila numai printr-o acţiune voluntara a organului de comanda prevăzut special pentru acest scop. Aceasta cerinta este obligatorie:
- în cazul repunerii în funcţiune a stivuitorului după o oprire, independent de cauza ei;
- pentru comandarea oricărei modificări semnificative a condiţiilor de funcţionare.
Stivuitoarele autopropulsate trebuie sa fie prevăzute cu mijloace care sa nu permită pornirea de către persoane neautorizate.
2.2.7 Oprirea normală
Orice stivuitor trebuie sa fie prevăzut cu un organ de comanda care sa permită oprirea completa în condiţii de securitate.
Orice post de lucru trebuie sa fie prevăzut cu un organ de comanda care sa permită oprirea, în funcţie de riscurile existente, a tuturor elementelor mobile ale stivuitorului sau a unei părţi dintre acestea, astfel încât stivuitorul sa fie adus în stare de securitate.
Comanda de oprire a stivuitorului trebuie sa fie prioritara în comparatie cu comanda de pornire.
Fără a incalca cerinţele privind circulaţia rutiera, stivuitoarele autopropulsate trebuie sa îndeplinească cerinţele de reducere a vitezei, de oprire, de franare şi de imobilitate, asigurând securitatea în orice condiţii de funcţionare, de sarcina, de viteza, de caracteristici ale terenului şi de panta prevăzute de producător şi corespunzător situaţiilor concrete de lucru,
Incetinirea şi oprirea stivuitorului autopropulsat trebuie sa fie obţinute de către stivuitorist cu ajutorul unui dispozitiv principal. Când condiţiile de securitate o cer se va prevedea un dispozitiv suplimentar de ajutor cu comenzi integral independente şi uşor accesibile, care trebuie sa permită incetinirea şi oprirea stivuitorului.
Dacă este cazul, imobilitatea stivuitorului trebuie sa fie menţinută cu ajutorai unui dispozitiv de stationare. Acest dispozitiv trebuie sa fie cu actionare pur mecanică.
Stivuitorul comandat de la distanta trebuie sa fie proiectat şi construit astfel încât sa se oprească automat în cazul în care stivuitoristul a pierdut controlul lui.
2.2.8 Oprirea de urgenta
Orice stivuitor trebuie sa fie prevăzut cu unul sau mai multe dispozitive de oprire de urgenta care permit evitarea situaţiilor periculoase care risca sa se producă iminent sau care sunt în curs de producere.
După ce încetează actionarea comenzii de oprire de urgenta, după ce s-a declansat un ordin de oprire, acest ordin trebuie sa fie menţinut prin blocarea dispozitivului de oprire de urgenta pana la deblocarea acestuia.
2.2.9 Deplasarea stivuitoarelor comandate de stivuitorist pedestru
Nici o deplasare a unui stivuitor autopropulsat însoţit de un stivuitorist pedestru nu trebuie sa fie posibila decât dacă se exercita o acţiune continua asupra organului de comanda corespunzător.
În special, nici o deplasare a stivuitorului nu trebuie sa fie posibila în momentul pornirii motorului.
Sistemele de comanda trebuie sa fie astfel proiectate încât sa reducă la minimum riscurile datorate deplasarii inopinate a stivuitorului spre stivuitoristul pedestru.
Viteza normală de deplasare a stivuitorului trebuie sa fie compatibila cu viteza de deplasare a stivuitoristului.
2.2.10 Defectarea alimentarii cu energie
Întreruperea, restabilirea după o întrerupere sau variatia, oricare ar fi sensul, alimentarii cu energie a stivuitorului nu trebuie sa creeze situaţii periculoase.
În mod special se va evita:
- pornirea neasteptata;
- împiedicarea opririi stivuitorului, în cazul în care comanda a fost deja data;
- împiedicarea opririi elementelor mobile de orice tip;
- ineficacitatea dispozitivelor de protecţie.
2.2.11 Defectarea circuitului de comanda
Defectarea logicii circuitului de comanda sau deteriorarea circuitului de comanda nu trebuie sa ducă la situaţii periculoase.
Defectarea sistemului de alimentare a mecanismului de servodirectie nu trebuie sa împiedice dirijarea stivuitorului pana la oprire.
2.2.12 Stabilitatea
Stivuitorul şi subansamblurile sale trebuie sa fie proiectate şi executate astfel încât, în condiţiile de funcţionare prevăzute, stabilitatea sa fie cat mai mare încât sa permită utilizarea sa fără risc de rasturnare, de cadere sau deplasare intempestiva.
2.2.13 Mijloace de acces
Producătorul trebuie sa prevadă mijloacele de acces la postul de lucru sau la punctele de intervenţie.
2.2.14 Dispozitive de semnalizare-avertizare
Stivuitorul trebuie sa fie prevăzut cu mijloace de semnalizare-avertizare pentru a garanta sănătatea şi securitatea persoanelor expuse.
2.2.15 Ghidaje şi cai de rulare
Stivuitorul trebuie sa fie prevăzut cu dispozitive care acţionează asupra ghidajelor sau căilor de rulare astfel încât sa se evite deraierile.
Totodată, în cazul deraierii stivuitoarelor chiar în condiţiile existenţei dispozitivelor sus menţionate sau în cazul avariei unui element de ghidare sau de rulare, trebuie sa fie prevăzute dispozitive care sa împiedice căderea componentelor sau a sarcinii, precum şi răsturnarea stivuitoarelor.
2.2.16 Rezistenta mecanică
Stivuitorul şi accesoriile de ridicare trebuie sa poată rezista la solicitarile la care sunt supuse în timpul functionarii.
Materialele folosite trebuie sa fie alese luând în consideraţie mediile de utilizare prevăzute de producător, în special în ceea ce priveşte coroziunea, abraziunea, socurile, fragilitatea la frig şi imbatranire.
Stivuitorul şi accesoriile de ridicare trebuie sa fie proiectate şi construite pentru a suporta suprasarcinile aplicate la probele statice fără a prezenta deformatii permanente sau disfunctii.
Stivuitorul şi accesoriile de ridicare trebuie sa fie proiectate şi construite pentru a suporta probele dinamice efectuate cu sarcina maxima de utilizare.
2.2.17 Controlul miscarilor
Dispozitivele de control ale miscarilor trebuie sa acţioneze în vederea asigurării securităţii stivuitoralui pe care sunt instalate astfel:
a) Stivuitorul trebuie sa fie proiectat şi echipat cu dispozitive care sa menţină amplitudinea miscarilor elementelor lor între limitele prevăzute; acţiunea acestor dispozitive trebuie, după caz, sa fie precedată de un avertisment;
b) elementele de prindere trebuie sa fie proiectate şi construite astfel încât sa se evite căderea neasteptata a sarcinilor.
2.3 Riscuri
2.3.1 Riscuri datorate miscarilor necomandate
Când un element al unui stivuitor s-a oprit, indiferent de cauza, abaterea lui de la poziţia de oprire, în cazul neactionarii organelor de comanda, nu trebuie sa creeze riscuri pentru persoanele expuse.
2.3.2 Riscuri datorate rasturnarii
Când pentru un stivuitor autopropulsat exista riscul rasturnarii, acesta trebuie sa fie proiectat cu o structura de protecţie impotriva unui astfel de risc. Aceasta structura trebuie sa fie astfel proiectata încât sa garanteze securitatea stivuitoristului transportat.
2.3.3 Riscuri datorate caderii obiectelor
Când exista riscuri datorate caderii obiectelor, stivuitorul trebuie sa fie proiectat şi prevăzut cu o structura de protecţie impotriva unui astfel de risc.
2.3.4 Riscuri datorate mijloacelor de acces
Mijloacele de acces şi de sprijin trebuie sa fie proiectate, construite şi dispuse astfel încât operatorii sa le utilizeze din instinct şi sa nu recurgă, în acest scop, la organele de comanda.
2.3.5 Riscuri datorate bateriei de acumulatori
Locasul bateriei trebuie sa fie construit şi plasat, iar bateria trebuie sa fie instalata astfel încât sa se evite posibilitatea de stropire cu electrolit a stivuitoristului, chiar în cazul rasturnarii şi/sau acumularea de vapori în apropierea stivuitoristului.
2.3.6 Riscuri de incendiu
În funcţie de riscurile prevăzute de producător, în timpul utilizării stivuitorul trebuie sa fie prevăzut cu mijloace de stingere a incendiului amplasate în locuri uşor accesibile.
2.4 Marcarea
Fiecare stivuitor trebuie sa aibă afişate lizibil şi inteligibil, astfel încât sa nu poată fi şterse, următoarele:
numele fabricantului şi adresa lui;
- marcajul de conformitate şi anul de fabricaţie;
- indicarea seriei sau a tipului;
- parametrii de funcţionare.
3. PROIECTAREA ŞI FABRICAREA
3.1 Condiţia de baza pe care trebuie sa o îndeplinească proiectarea şi fabricarea stivuitoarelor şi a componentelor de securitate este asigurarea functionarii acestora în condiţii de securitate pe toată perioada de utilizare prevăzută în documentaţia tehnica a şti vuitorului.
3.2 Proiectantul trebuie sa-şi asume responsabilitatea privind conceptia soluţiilor constructive, alegerea materialelor, calculul de rezistenta al tuturor elementelor stivuitorului şi componentelor, potrivit condiţiilor de funcţionare date, precum şi pentru stabilirea metodelor pentru încercări şi verificări tehnice, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
3.3 La proiectarea şi fabricarea stivuitoarelor, producătorul trebuie sa ia în considerare nu numai utilizarea normală ci şi alte situaţii rezonabile previzibile.
3.4 Proiectantul va trebui sa nominalizeze componentele de securitate pentru fiecare stivuitor, care asigura funcţionarea în condiţii de securitate a acestuia.
Componentele de securitate ce se folosesc, după caz, la stivuitoare sunt următoarele:
a) Limitatoare de sfârşit de cursa;
b) Intreruptor de sfârşit de cursa (de avarie);
c) Limitatoare de sarcina;
d) Dispozitive de reţinere a fluidului din cilindri;
e) Limitatoare de viteza;
f) Paracazatoare;
g) Tampoane şi opritoare;
h) Piese de reazem şi curatitoare de sina;
i) Contacte electrice de siguranta.
3.5 Producătorii stivuitorului şi componentelor de securitate aferente acestuia sunt obligaţi sa respecte întocmai cerinţele esenţiale de securitate precizate la capitolul 2.
3.6 Producătorii stivuitorului şi componentelor de securitate răspund de alegerea corecta a procedeelor tehnologice de execuţie, de calitatea execuţiei şi a materialelor folosite.
4. INTRODUCEREA PE PIATA A STIVUITOARELOR ŞI COMPONENTELOR LOR DE SECURITATE
4.1 Pentru introducerea pe piata în România a stivuitoarelor şi componentelor de securitate aferente acestora, din import, este necesară eliberarea de către ISCIR-INSPECT a unui document/dovada de luare în evidenta.
4.2 Documentul/dovada de luare în evidenta pentru stivuitoare şi componentele de securitate aferente acestora va fi eliberat în conformitate cu reglementările ISCIR-INSPECT în vigoare la data efectuării importului.
4.3 În vederea introducerii pe piata în România, orice stivuitor şi componenta de securitate aferentă acestuia trebuie sa îndeplinească cerinţele esenţiale de securitate menţionate la capitolul 2.
4.4 Producătorul sau reprezentantul sau autorizat în România va întocmi instrucţiuni de utilizare şi de mentenanta în limba romana şi va aplica pe stivuitor informaţii cu caracter permanent.
5. MONTAREA ŞI REPARAREA
5.1 Proiectarea
5.1.1 Pentru efectuarea lucrărilor de montaj/reparaţii trebuie sa se întocmească proiecte care sa fie în conformitate cu prevederile prescripţiilor tehnice, actelor normative şi legilor în vigoare.
5.1.2 Unitatea de proiectare trebuie sa fie autorizata de ISCIR-INSPECT în acest scop şi răspunde de conceptia corecta a soluţiilor constructive, de alegerea materialelor, de calculul de rezistenta al elementelor stivuitoarelor potrivit condiţiilor de funcţionare în condiţii de securitate şi de stabilirea condiţiilor tehnice de execuţie şi control.
5.1.3 Condiţiile de autorizare a unităţilor de proiectare sunt precizate în anexa E.
5.2 Montarea
5.2.1 Condiţia de baza pe care trebuie sa o satisfacă montarea translatoarelor stivuitoare şi componentelor de securitate aferente acestora este asigurarea functionarii în condiţii de securitate pe toată perioada de utilizare.
5.2.2 Montarea translatoarelor stivuitoare şi a componentelor de securitate aferente acestora trebuie sa fie efectuată de agenţi economici autorizaţi de ISCIR-INSPECT IT, denumiţi în continuare montatori, care dispun de mijloacele tehnice corespunzătoare şi de personal tehnic calificat.
5.2.3 Condiţiile de autorizare ale montatorului sunt precizate în anexa B.
5.2.4 Lucrările de montaj se vor executa pe baza unui proiect detaliat pe faze şi defalcat pe responsabilităţi care va respecta prevederile prezentei prescripţii tehnice, standardele, actele normative în vigoare şi instrucţiunile de montaj ale producătorului.
5.2.5 Documentaţia tehnica de montaj se completează pentru fiecare translator stivuitor în parte, şi se va anexa la cartea stivuitorului.
Documentaţia tehnica de montaj trebuie sa cuprindă cel puţin următoarele;
a) lista documentaţiei de montaj (piesele scrise şi desenate);
b) certificat de calitate privind construcţia caii de rulare şi abaterile măsurate; certificatul privind calitatea imbinarilor sudate;
c) fişele de omologare şi specificaţiile procedurilor de sudare;
d) tabelul nominal cu sudorii autorizaţi care au executat lucrarea şi cu valabilitatea autorizaţiilor;
e) certificatele de calitate ale materialelor de adaos folosite la imbinarile sudate;
f) certificatul masurarilor izolatiei, al reglarii automatelor de protecţie şi al verificării impotriva tensiunilor de atingere;
g) schita cuprinzând dimensiunile de gabarit şi spaţiile de siguranta realizate;
h) procesul-verbal încheiat cu ocazia incercarii de casa, semnat de montator şi beneficiar;
i) rezultatele verificărilor cerate în mod special de inspectorul de specialitate al ISCIR-INSPECT IT la locul de montaj (de exemplu: control nedistructiv, masurari topometrice);
j) proiectul care a stat la baza efectuării montajului stivuitorului;
k) procesul-verbal prin care sa se confirme respectarea proiectului de montaj, a prevederilor prezentei prescripţii tehnice, privind exactitatea masurarilor, verificărilor şi încercărilor după montaj, menţionate la aliniatele precedente.
5.2.6 Înaintea efectuării probelor de casa trebuie sa fie îndeplinite următoarele condiţii:
a) toate lucrările de montaj trebuie sa fie complet terminate;
b) construcţia caii de rulare trebuie sa fie terminată;
c) toate elementele componente ale stivuitorului, respectiv mecanismelor supuse frecarii, au fost gresate;
d) componentele de securitate, franele, dispozitivele de semnalizare, aparatele de comanda şi instalatia de protecţie impotriva tensiunilor de atingere au fost verificate şi au corespuns; franele trebuie sa funcţioneze astfel încât opririle mecanismelor şi ale stivuitorului sa se facă fără socuri periculoase;
e) limitatoarele de sfârşit de cursa pentru deplasarea stivuitorului şi a caruciorului au fost reglate în conformitate cu indicaţiile documentaţiei tehnice şi ţinând seama de spaţiul de franare;
f) pornirea motoarelor de actionare nu se face brusc, iar încălzirea lor a fost în limitele admise.
5.2.7 După finalizarea lucrărilor de montaj se va întocmi un proces-verbal cu rezultatul probelor de casa. Verificările şi incercarile care constituie probele de casa sunt cel puţin următoarele:
a) verificări:
- dacă s-au montat toate ansamblele şi subansamblele translatorului stivuitor conform proiectului, prescripţiilor tehnice şi normativelor în vigoare;
- dacă imbinarile sudate şi construcţia metalică nu prezintă defecte;
- dacă sunt respectate spaţiile de siguranta prevăzute;
- dacă instalatia electrica este echipata cu dispozitive de protecţie şi prevăzută cu inscriptionarile reglementare;
- dacă releele electromagnetice funcţionează corespunzător;
- dacă se respecta verticalitatea catargului;
- existenta certificatului pentru calea de rulare;
- dacă translatoarele stivuitoare sunt legate la instalatia de protecţie impotriva tensiunilor de atingere şi dacă aceasta instalatie este executată corespunzător;
- dacă este corespunzătoare calea de rulare şi permite funcţionarea translatorului stivuitor fără uzura prematura a rotilor de rulare şi fără pericol de deraiere;
- dacă translatorul stivuitor este echipat cu componentele de securitate prevăzute în prezenta prescripţie tehnica;
b) încercări:
- încercarea în gol care se executa prin actionarea mecanismelor respective, fără ca mecanismul de ridicare sa fie încărcat cu sarcina. Cu aceasta ocazie se verifica şi funcţionarea componentelor de securitate, cu excepţia limitatorului de sarcina;
- incercarile sub sarcina, care se efectuează atât static cat şi dinamic, conform pct. 6.3.
Aceste încercări se efectuează numai cu sarcina nominală, după ce incercarile în gol au dat rezultate corespunzătoare.
5.2.8 Montatorul are obligaţia sa participe la verificarea tehnica oficială pentru autorizarea de funcţionare a translatorului stivuitor şi sa prezinte procesul verbal al încercărilor de casa semnat de montator şi beneficiar, care va fi anexat la cartea stivuitorului.
5.2.9 La lucrările de montare, montatorul va respecta Normele Tehnice de protecţia muncii specifice şi Normele Tehnice privind prevenirea şi stingerea incendiilor valabile pe teritoriul României.
5.3 Repararea
5.3.1 Condiţia de baza pe care trebuie sa o satisfacă repararea stivuitoarelor este asigurarea functionarii în condiţii de securitate pe toată perioada de utilizare.
5.3.2 Repararea stivuitoarelor trebuie sa fie facuta de agenţi economici care dispun de mijloacele tehnice corespunzătoare şi sunt autorizaţi de ISCIR-INSPECT IT.
5.3.3 Documentaţia tehnica pentru repararea stivuitoarelor se va elabora de către proiectanţi autorizaţi de ISCIR-INSPECT, în limitele şi condiţiile prevăzute în anexa I. Proiectantul răspunde de conceptia corecta a soluţiilor constructive, de alegerea materialelor, de calculul de rezistenta al tuturor elementelor stivuitoarelor, potrivit condiţiilor de funcţionare date, precum şi de stabilirea metodelor şi volumului de verificare după reparare. Modificările importante în cadrul lucrărilor de reparaţii sunt menţionate în anexa I.
5.3.4 Reparatorul răspunde de alegerea corecta a procedeelor tehnologice de execuţie şi de calitatea execuţiei şi a materialelor folosite, în conformitate cu prevederile prezentei prescripţii tehnice, cu prevederile documentaţiei tehnice pentru reparare şi cu instrucţiunile de reparare a stivuitoarelor. Condiţiile privind autorizarea reparatorilor precum şi obligaţiile şi responsabilităţile ce le revin sunt prevăzute în anexa B.
5.3.5 Autorizaţia de a repara stivuitoare nu este necesară atunci când reparaţia se efectuează de producătorul instalaţiei.
5.3.6 În cadrul lucrărilor de reparare a stivuitoarelor trebuie sa fie folosit personal calificat şi instruit anume în acest scop.
5.3.7 Se vor lua măsuri corespunzătoare pentru prevenirea avariilor şi accidentelor la executarea lucrărilor de reparaţii.
5.3.8 La lucrările de reparare, reparatorul va respecta Normele Tehnice de protecţia muncii şi Normele Tehnice pentru prevenirea şi stingerea incendiilor valabile pe teritoriul României.
6. AUTORIZAREA DE FUNCŢIONARE
6.1 Generalitati
6.1.1 Stivuitoarele pot fi puse în funcţiune numai după obţinerea autorizaţiei de funcţionare în urma unei verificări tehnice oficiale efectuate în conformitate cu prevederile prezentei prescripţii tehnice.
6.1.2 Stivuitoarele vor fi înregistrate în evidenta tehnica a ISCIR-INSPECT IT, iar verificarea tehnica oficială va fi efectuată de inspectorii de specialitate ai ISCIR-INSPECT IT sau de RSVTI al unităţii deţinătoare cu acordul scris al ISCIR-INSPECT IT.